Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
Har nu kört min nya V70 R-design ca 350 mil. Trodde och hoppades att det typiska klonkandet från framvagnen i min gamla V70 från 05 skulle bli ett minne blott... Nu har jag börjat höra det i denna med... Finns det någon annan som hört nått liknande? Små klonkande från höger fram. Kan det ha med kylan att göra?

Mvh Tomas
farmerswalk skrev:Har nu kört min nya V70 R-design ca 350 mil. Trodde och hoppades att det typiska klonkandet från framvagnen i min gamla V70 från 05 skulle bli ett minne blott... Nu har jag börjat höra det i denna med... Finns det någon annan som hört nått liknande? Små klonkande från höger fram. Kan det ha med kylan att göra?

Mvh Tomas
Börja med att läsa igenom denna tråd (minns titeln på tråden, kanske samma problem du har);
Framdämparna frysit sönder
Tack för tipset. Jag hör även ett rejält fjäder-tjong från bakvagnen ibland.... Tråkigt! Var in till lokala volvoverkstan idag och vi ska ut och åka nån dag. Men då är väl bilen tyst som aldrig förr. :)
av Peanuts
Jag har märkt att min DRIVe är riktigt hård i fjädringen bak. Märkte det i somras när var på semester och körde på grusvägar med hål av varierande storlek i. Det slog verkligen i bakfjädringen, lät riktigt illa.
Jag tänkte om det kan vara den sänkta fjädringen på DRIVe som gör det, men så fasligt hårt borde det inte vara. Jag ska nog åka in till verkstaden och höra med dem, hade nästan glömt bort det här eftersom jag nu bara kör på fina asfalterade vägar.

Jag har nivåreglering till dragkroken, kan det påverka det här? Det är som sagt bara bak jag märker av det, fram går det mjukt och fint över dåliga vägar.
Användarvisningsbild
av CarMan
lobbysleeper skrev:
farmerswalk skrev:Har nu kört min nya V70 R-design ca 350 mil. Trodde och hoppades att det typiska klonkandet från framvagnen i min gamla V70 från 05 skulle bli ett minne blott... Nu har jag börjat höra det i denna med... Finns det någon annan som hört nått liknande? Små klonkande från höger fram. Kan det ha med kylan att göra?

Mvh Tomas
Börja med att läsa igenom denna tråd (minns titeln på tråden, kanske samma problem du har);

Det var en lång tråd, tror inte tådskaparen behöver lägga ner tid på att läsa den! måste ju vara enklare att lämna in bilen så nån kan provköra o avgöra om ljudet är normelt eller ej.

Ljudet i tråden uppstog ju bara på tdigare årsmodeller när det var -20 eller kallare (genomslags gummit frös)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
CarMan skrev:
lobbysleeper skrev:

Mvh Tomas

Det var en lång tråd, tror inte tådskaparen behöver lägga ner tid på att läsa den! måste ju vara enklare att lämna in bilen så nån kan provköra o avgöra om ljudet är normelt eller ej.

Ljudet i tråden uppstog ju bara på tdigare årsmodeller när det var -20 eller kallare (genomslags gummit frös)
Jag har samma problem på min med sportchassi. Et skrapande ljus även vid små fjädringsrörrelser när bilen är kall och startas när det är kallt ute. Började nu när det blev kallare. Dock är problemet att det upphör när olja/dämpare arbetat upp sig i temp så när man kommer till verkstaden så låter det inget. Typiskt. Men jag skall också ta upp det då det snart är dags för service och garanin fortf gäller. Skall försöka komma ihåg att rapportera hur det gick och vad åtgärden var. I mitt fall är det tydligast höger fram.
Som jag tidigare skrivit i andra trådar. Klonk-boing-ljud från bakfjädrarna kan bero på en mycket enkel orsak - att en singelsten hoppat upp och lagt sig i fjäderskålen. Ljudet kommer när stenen kläms i fjädern och sedan "spottas" iväg.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nu har jag haft bilen på service. Först hittade de inget "knarrande" men jag har en bra personlig mek och han visste att det bara var när bilen var kall så efter att ha gjort servicen så ställde han ut bilen för att kallna. Mycket riktigt när han testade senare så fick han samma ljud som jag. Han körde in bilen och tog hjälp av en annan mekaniker som gungade bilen. Till slut kunde de konstatera att det var länkarmarna. Nu har jag en ny verkstadstid.

Måste säga att jag är lite förvånad men jag utnyttjar ju motorn fullt ut ett par gånger per dag så kanske är det det eller så är det dåliga delar från start. Jag återkommer när bilen är servad för att se om det blev bättre.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]