NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanHjorth
Hej jag har en Volvo V50 T5 AWD som har gått 10300 mil.
Plötsligt en dag när jag va ute och körde och växlade så blev kopplingen mjukare och kopplings punkten blev lägre och växellådan konstig. Efter den gången går det inte att växla vid med mer ån 2000 varv, kör du på högre varv låser den i växlarna.
Detsamma när jag ska växla ner, då ska den ligga mellan 1000 och 2000. plus att hastigheten skal annpassas precist efter växlens önskan annars går den inte i växelen. Vi har varit på värkstad och mekanikern provade bilen och han har aldrig upplevt något liknande.
Är det någon som har haft samma problem eller har hört något om detta???
Jag har läst här på forumet att många som har haft problem med växellådan bara har bytat olja och den har blivit som ny, kan det vara så simpelt?????
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara hydrualiken till kopplingen men jag förmodar att kanske meken i fråga tittade på det. Det kan även vara ett mekaniskt fel inne i kopplingshuset.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av opA
Vad är de för årsmodell ?
När har du köpt den ?
Har du någon garanti du kan åberopa ?

.. köpte du den begagnad så kanske de är en tidigare ägare som rasat kopplingen p.g.a buskörning eller har du själv buskört med den ?

I värsta fall är de väl växellådan som håller på att rasar...
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?