Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

För ca 3veckorsen tändes min lamda lampa och åkte in på verkstad och fick bilen felsökt och kom då fram till att främre lamdasonden va kass!

Så jag köpte en beg på skroten och byte den. Efte det börja bilen gå mycket "fett" och dör om jag släpper gasen och kopplar. Bra tomgång stillastående har den dock!

Jag fick låna ytterligare 1 sond på skroten för att utesluta att det va fel på den jag köpt men så va inte fallet, felet kvarstog.

Innan bytet dvs när lampan va tänd gick bilen helt normalt.

Volvo 855 2.5 GLT 20v -97

/Rickard
av *pettson*
RL27 skrev:Hej!

För ca 3veckorsen tändes min lamda lampa och åkte in på verkstad och fick bilen felsökt och kom då fram till att främre lamdasonden va kass!

Så jag köpte en beg på skroten och byte den. Efte det börja bilen gå mycket "fett" och dör om jag släpper gasen och kopplar. Bra tomgång stillastående har den dock!

Jag fick låna ytterligare 1 sond på skroten för att utesluta att det va fel på den jag köpt men så va inte fallet, felet kvarstog.

Innan bytet dvs när lampan va tänd gick bilen helt normalt.

Volvo 855 2.5 GLT 20v -97

/Rickard
Och du bröt strömmen ett tag så adaptionen fick nolla sej när du bytte?
Sonden är av samma typ?
Luftläckage är uteslutet ?
Japp ingen ström på när jag byte.
Sonden är den som det ska vara (har inga nummer här nu dock).
Luftläckage är inte uteslutet MEN eftersom jag inte hade felet innan jag byte känns det mindre troligt?

Ska jag dra loss batteriet en längre stund? Hur länge tar det innan den "nollar" sig?

Det känns ju som bilen drar tok mycke bränsle. Och kan det inte vara därför den dör när jag släpper gasen och kopplar när den varvar ner, dvs att den pumpar in fullt med bränsle endå?
Hade du på någon smörja på sonden när du bytte den?
/greenbay
Jag har en 850 med S5252-motorn, 1994 års modell. Efter att batteriet varit frånkopplat har det tagit min bil ca 100 mil innan tomgången blir normal!
Konstigt fenomen, står bilen still så är tomgångsvarvet normalt. Börjar bilen rulla, att jag t. ex. släpper bromsen i nedförsbacke, sjunker varvtalet till 400-500 ungefär.
Samma sak sker såklart också vid upp- och nedväxling. (Vid motorbromsning hålls ju varvtalet uppe då bilen driver motorn)
Jag har inte hittat nån förklaring till att styrsystemet tappar just denna inställning. Jag tror dock inte att det beror på bränsleblandningen. Då skulle dessutom felkod sättas.
Dagge
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]