Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joggen
Moss!

Jag har en V70N-04. I höger framdörr har jag fått ett nytt skakljud. Det låter som om något inte sitter fast ordentligt utan ligger an mot något och skakar. Trycker jag med handen mot bakre delen av dörren så blir det tyst men kommer igen när jag tar bort handen.

Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska få bort ljudet?
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag har ibland ett lite irriterande skrammel i vänster framdörr som tystnar tillfälligt när jag pressar handen mot övre delen av dörrpanelen. Det brukar dock ge sig om jag kör sidorutan ner och upp igen.
Användarvisningsbild
av Whisky
Ett tips kan vara låsbrickorna som håller fast dekorpanelen. Dessa brickor låser med retentioner (tänder som låser mot plastpiggen på insidan). Ibland kryper dessa brickor loss som får till följd att brickan skramlar eller ibland hela panelen.
Testa att knacka på panelen och se om det är där skramlet kommer ifrån...
I så fall, lossa dörrsidor och slå fast låsbrickan (brickorna) med ett rörverktyg (som passar mot brickorna) och gummiklubba. Lås gärna med lite araldit eller dyligt.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har samma problem i min V70. Jag brukar köra ner fönstret i botten och upp igen. Då blir det tyst igen. Ljudet kommer kanske 1 grr/kvartal.

/Henrik
av Alminjo
har samma problem, fast när man lyssnar på hög musik.... har monterat ner dörrsidan o kollat alla skruvar o clips mm men utan resultat... treycker man in dörrsidan me tex armbågen försvinner ljudet så de måste ju betyda att dörrsidan inte sitter som den skall
Användarvisningsbild
av G-kraft
Kan vara den liknande plasttyget som sitter runt dörren på insidan av skärmen, limmad runt om , som lossnat och hörs när den lutar på dörrskärmen eller så är det de små pluggarna som sitter längs kanten som inte sitter tillräckligt hårt och skapar ljudet och när ni trycker mot dörren så går den in men sedan ut igen efter den är dålig...försök och bytt alla de små pluggarna....
av Alminjo
hjälper inte o byta de pluggarna... det är nått annat, hade inte tid o kolla.... men ska kolla upp de
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har läst någonstanns att ramen som rutan åker ner i kan lossna lite och då skallra. Kanske kan vara värt att kolla i allafall.

/Martin
av Jaco
Hade liknande vibrationsljud på min bil, i det fallet så var det dörrpanelen som inte låg riktigt tajt emot plåten. Detta löste jag genom att plocka bort innerpanelen och lägga ett vanligt självhäftande isoleringsband imellan.
av peter.pl
Jag hade ett ordentligt skrammel i förardörren. Det kom när jag öppnade och stängde fönstret. För att bli av med ljudet var jag tvungen att öppna och stänga fönstret ett flertal ggr. sedan höll det sig tyst tills nästa gång jag öppnade det. Då blev det samma visa igen.
I detta fall visade det sig att "fönsterhissmotorn" släppt och behövde nitas fast igen.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]