NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
CarMan skrev:en 2,5FT kan köras på e85 året runt. men du ska ha motorvärmare om det är -20 eller kallare. (sen kan det vara bra att ha den i lite tidigare än så för sökerhets skull, men -10 nå problema)
Det är det som står i instruktionsboken också. Men jag har startat den vid kallare väderlek utan motorvärmare, när jag inte varit hemma.(-22 grader)

Ja det finns ju ingen direkt temometer som talar om att nu ska du inte starta...
Sen "fuskar" vi med att köra på E75 (som igentilgen inte finns) vintertid, detta gör att bränslet blir mer lätt antändligt (klarar lägre temp)
Om du har lite lite dåligt batteri så blir det lite lägra motorvarv vid kalstart, vilket gör att komprisions tempraturen sjunker o försvårar start yttligare (när motorn slit blir också komptempen lägre vis drart)

så at en ny bil klarar "kraven" för tart med råge är inget konstigt. men man kan inte komma med rekomendationer som gör att konderna bara kan starta nya bilar :wink:
CarMan, jag har ingen annan uppfattning än du. Men det jag vill ha sagt är att jag tror att många etanolägare har tagit intryck av de etanolhatiska skribenterna som hävdar att man måste köra på bensin på vintern,och kör på bensin trots att det inte behövs. Då tycker de att de kan göra det med gott samvete utan att känna sig som att de inte tar hänsyn till miljöfördelarna med etanol. Enligt de etranolhatiska går det ju inte.
Jag upplever även som du KKR - en överdriven rädsla att tanka etanol vintertid. Jag lägger hela skulden på våra oseriösa motorjournalister (DN, Aftonbladet) som flitigt eldar på alla myter kring etanol. Myter som det sen refereras till t ex på forum som "fakta". Som sagt, till -20 grader känner jag mig trygg. Vi får se om det blir kallare i vinter och då kanske gränsen kan flyttas ner ytterligare några grader. Etanol i tanken blir det hela vintern för min del.

Varför kunde inte Volvo införa bränslevärmare som standard på alla etanolbilar precis som de gjort på dieselbilarna? En diesel har ju dessutom förvärmning av bränslet. På Volvos etanolbilar går det inte ens att välja bränlsevärmare även om man vill betala extra för det. Det är så urbota dumt!
Det jag skrev med -20 grader gäller 2,5FT det är inte sökert att alla andra märken på marknaden klarar det (så som vanligt är jornalister generella i sina påståenden)

En bränslevärmare kostar pengar, o då den inte behövs för att få värme i bilen på det sättet den faktisk behvs i en diesel så tycker jag det är självklart att man inte har den som standard (på dieslarna är det ju bara i skandinavien det är standard)
MattiasD skrev: På Volvos etanolbilar går det inte ens att välja bränlsevärmare även om man vill betala extra för det. Det är så urbota dumt!
Jag är inte säker på att det går att köra en bränslevärmare på etanol. Någon annan som vet?
KKR skrev:
MattiasD skrev: På Volvos etanolbilar går det inte ens att välja bränlsevärmare även om man vill betala extra för det. Det är så urbota dumt!
Jag är inte säker på att det går att köra en bränslevärmare på etanol. Någon annan som vet?
Varför skulle inte det gå? Huvudsaken bränslet brinner. Dessutom nya Passat 1.4 TSI Multifuel går att bygga med bränslevärmare. Såvida det inte är fel på deras hemsida.
MattiasD skrev:
KKR skrev:
Varför skulle inte det gå? Huvudsaken bränslet brinner. Dessutom nya Passat 1.4 TSI Multifuel går att bygga med bränslevärmare. Såvida det inte är fel på deras hemsida.

Det ska ju alltid vara mer etanol, mot bensin för att nå samma energi i förbränningen, så det är inte alls så säkert att en bränsevärmare fungerar, då den ej kompenerar med mer bränsle (troligen kommer den att fungera men med lägre effekt)
Min c30 startar nätt och jämt nu (någon minusgrad), får ofta försöka ett par gånger och gasa en hel del för att den inte skall då (tomgång fungerar inte). Men jag har sommaretanol och kör motorvärmaren kanske 15 minuter :oops: . Är den varm eller har stått endast 2-3 timmar är det inget problem.

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]