Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Nu har jag fått lite ordning på nya datorn och saker så såhär i efterhand så kastar jag upp en bild på staget. Synd på sitt sätt att dekalerna hamnar åt fel håll... Men men, det syns ju inte så ofta där det sitter.
Användarvisningsbild
av hixen
Funderade på att handla ett sånt när jag hade s40:n, men hann sälja den. Kul åh höra att det funkar =)

Okej, men då är jag med i matchen igen, då ska det bli riktigt kul att se vad bilen ger nästa år!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jodå det funkar, och inkräktar ju inte allt för mycket på lastutrymmet heller. Och skulle man behöva utrymmet så sitter det ju bara med 4 bultar så det är ju inte hela världen att ta bort. Tror det kan bli riktigt bra sen när jag får tag i ett främre stag med.

Får väl se hur det blir med bromsning av den svarta. Ska få fart på den med nya sprutet till att börja med, och det är inget litet projekt.
Användarvisningsbild
av hixen
Härligt, stag, och fjädrar.. något bättre än original med andra ord.
Förstår det, fördelen är väl att det är lågsäsong och man kan greja lite när man känner för =)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Dags att väcka upp den här tråden igen efter lång tid i dvala. Har väl egentligen inte hänt så mycket. Har köpt nya sommarfälgar. Vart en dagstripp till göteborg för att hämta dem. Hämtade i samma veva en uppsättning likadana fälgar ytterligare, men dessa ska användas till 850in som R-däcksfälgar. Så nu har jag samm modell på fälg på både 850in och S60in. Lite tråkigt bara att det är 35-profil på dessa däck. Dem blir lite för små tyvärr, hade varit bättre med 40-profil som hade fyllt ut lite bättre. Men nu satt det ju fina däck på så då får dem väl duga tills vidare.

Dem 17" Thor som satt på innan ska jag försöka sälja. Vinterdäck lär köpas nya till nästa säsong. Vet dock inte om jag ska ha kvar dem 16" Mimas jag haft eller om dem ska bytas mot nåt annat. Jag har ju länge haft en liten ide i bakhuvudet på andra fälgar, men får se hur det blir med den saken.

I övrigt har det inte hänt nåt med den alls egentligen. Över vintern har den tuffat på utan bekymmer. Enda jag har gjort är att tvätta och bytt olja och gjort ren luftfiltret. Men nu när det så sakteliga börjar bli varmt igen så man kan hålla på så finns det en del att göra. Det som ligger närmast i planerna är att montera avgassystemet efetr katalysatorn som legat länge och väl, har varit nåt hela tiden som gjort att det inte blivit av. Sen ska jag skaffa facelift strålkastare och montera istället för dem jag har nu. Ena strålkastaren som sitter på har ett stort fult stenskott. Och så ska täckpluggarna för strålkastartorkarna monteras.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Köpte fjäderbensstag på Elmia, och nu är det monterat.

Bild
Motorrummet innan. Ska försöka snygga upp det, men det får bli en senare fråga.

Bild
Att installera staget är ingen avancerad operation. Man lossar bara dem 3 muttrarna per sida som håller i respektive fjäderben. Det är fördelaktigt om bilen står på ett hyffsat plant underlag. Och få inga ideer att hissa upp den medans muttrarna är lossade. Det ska gå, men det är säkrast att vänta till muttrarna sitter på plats igen.

Bild
Fjäderbensstaget i full frihet. På denna variant så sitter det 2 st bultar, en på var sida där staget och fästena möter varann. Lossa låsmuttrarna och släpp lite på bulten för att underlätta monteringen och för att få fästena i rätt vinkel. Jag tog loss ena fästplattan och la den på plats för att underlätta monteringen då fästena lär lirkas in under plasten vid torkarna och det. Sen sattes bulten tillbaks som jag lossade för att få loss fästplattan, men drog inte åt den helt.

Gick sen vidare med att dra åt muttrarna som håller fast fästplattorna. Bytte muttrar till nya fina kragmuttrar. Dels för att det ser bättre ut men även för att kragmuttrar egentligen är engångsartiklar om man är noga. Till sist drog bultarna mellan fästplatta och stag fast igen och till sist låsmuttrarna till dem.

Bild
Då är man framme vid punkten där man tar ett steg tillbaks och beundrar sitt arbete. Och har man lyckats så ska installationen se ut som på bilden. Sen är det egentligen bara att stänga huven och ut och ta en provsväng och känna förbättringen.

Snart dags för besiktning, ska klara av den först sen är det väl dags att börja jobba lite mer seriöst när värmen kommer och man kan hålla på utomhus. Har inte besikningen några invändningar så är det avgassystem efter katalysatorn, bromsar och att sätta i dämpmaterial i dörrarna åtminståne. Dels inför en tänkt framtida uppgradering av ljussystemet och dels för att jag börjat lessna lite på det i mitt tycke höga däckljudet som letar sig in i bilen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bara ett halvår sen det hände nåt här..? Ok, då gör vi ett ryck då, fast inte planerat såklart. Dem som följer Amazon-tråden kanske funderar varför det vart att ge sig i kast med bruksbilen istället när jag igår sa att jag skulle göra ett ryck med den.

Jo... I förmiddags vaknade undertecknad och började planera dagen. Och i bakhuvudet dök tanken upp att lyften i garaget troligen skulle vara ledig. Och jag vet ju att avgassystemet inte är i nåt vidare skick. Skulle man ha tagit tag i det innan dem börjar vräka ut salt och andra mindre motiverande saker. Köpte ju trots allt en rostfritt halvsats från BSR för länge sedan.

Från tanke till handling så rörbitarna lastade in och färden gick till garaget.

Bild

Originalsystemet såg inte roligt ut. Men det brottades ner efter att ha fått kapa bort bultarna vid flänsen mot katalysatorn. Va nog på tiden för när jag skulle ta loss dem gummiupphängningar som syns på bilden så lossnade den ena armen...

Nya systemet sattes ihop och jag höll som bäst på att brotta upp det själv när en av dem andra i gaarget dök upp som tur var Vi fick upp systemet och skulle fästa det bak när vi inser att det är lite för långt... Mörker... Ner med allt och mäta ut att det vart 3cm för långt och alltså kapades 4,5 cm bort eftersom det fanns marginal. Ihop och upp igen och efter lite övertalning och småstrul så hängde det där det skulle.

Bild

Dessa klämmor ingick och fick som synes kapas sönder för att det skulle gå att sära på dem för att kunna trä dem på plats. Ena "pinnen" böjdes även ut för att underlätta när dem skulle dras hop. Har ingen bild hur det vart att se ut när det vart klart av 2 orsaker: dels så glömde jag att ta en och dels så var det mörkt ute, sen var ju bilen smutsig också :D Drog ut och åkte för att prova om det lär nå fränare. Och vid normal körning och så låter den inte mer än innan. Däremot på full gas så hörs det ett lite mer markant morrande. Men eftersom det är rostfritt så lär man ju vänta ett tag innan systemet börjar låta som det ska. Men är rätt nöjd faktiskt. Visst skulle jag vilja ha det underbara ljudet från ett 3", men det blir rätt jobbigt när man åker långt och sen är det ju lite si och så med plats under bilen...
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]