NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har slutat med etanolen för 3 veckor sedan,för att kunna använda min förnämliga bensinvärmare
och slippa skrapa rutorna på nätterna :D . Trafiksäkert och bekvämt.

Sen börja min bli svårstartad vid O-strecket.Är förvisso Autotech Multifuel programvara för T5 motor.
Kanske är skillnad på 1.8 F och 2.0 F bilarna.
Aldrig. Tankat etanol i två vintrar utan problem. -22 grader har det varit som kallast och motorn startade utan motorvärmare. Tänkter tanka etanol denna vinter också och skulle jag mot förmodan få problem har jag Volvo Assistans :)
MattiasD skrev:Aldrig. Tankat etanol i två vintrar utan problem. -22 grader har det varit som kallast och motorn startade utan motorvärmare. Tänkter tanka etanol denna vinter också och skulle jag mot förmodan få problem har jag Volvo Assistans :)
Du kanske ska läsa de trådar som finns här angående bilar som stannat pga kyla... det är inte helt gratis att fixa det... Jag chansar dessutom inte, inte kul att bli stående någonstans i obyggden...

.
MattiasD skrev:Aldrig. Tankat etanol i två vintrar utan problem. -22 grader har det varit som kallast och motorn startade utan motorvärmare. Tänkter tanka etanol denna vinter också och skulle jag mot förmodan få problem har jag Volvo Assistans :)
Samma här, tänker köra på etanol hela vintern. Min bil har aldrig körts på något annat. Dessutom ThomasT, jag har inte läst att någon bil stannat på grund av etanol och kyla. Däremot har jag läst om någon som inte har startat på grund av kyla och att ägaren inte läst instruktionsbokens avsnitt om start i kyla vid etanoldrift.
ThomasT skrev:
Du kanske ska läsa de trådar som finns här angående bilar som stannat pga kyla... det är inte helt gratis att fixa det... Jag chansar dessutom inte, inte kul att bli stående någonstans i obyggden...

.
Bilar som stannar pga kyla? :shock: Har du länk till en sådan tråd? Den var ny. Aldrig hört talas om det. Låter som ännu en myt om etanol.
MattiasD skrev:
ThomasT skrev:

.
Bilar som stannar pga kyla? :shock: Har du länk till en sådan tråd? Den var ny. Aldrig hört talas om det. Låter som ännu en myt om etanol.
Ja uttryckte mig lite fel, bilar som inte startar pga kyla ska det vara.

.
ThomasT skrev:När slutar ni att tanka etanol pga kylan?
Aldrig! Som MattiasD anger så skyr jag bensinen som pesten. Dels av miljöskäl, dels av kostnadsskäl men även pga att bilen går bättre på E85. Jag har aldrig haft problem med min 2,5FT i kallt väder. Den startar i minus 20 utan problem.

Att E85 blirt dyrare är också lite felaktigt. Visst - den blir dyrare i kronor men du får också en högre bensinhgalt vilket gör att bilen drar lite mindre då den automatiskt känner blandningsförhållandet. Så jag kör året om på E85 :D
en 2,5FT kan köras på e85 året runt. men du ska ha motorvärmare om det är -20 eller kallare. (sen kan det vara bra att ha den i lite tidigare än så för sökerhets skull, men -10 nå problema)
CarMan skrev:en 2,5FT kan köras på e85 året runt. men du ska ha motorvärmare om det är -20 eller kallare. (sen kan det vara bra att ha den i lite tidigare än så för sökerhets skull, men -10 nå problema)
Det är det som står i instruktionsboken också. Men jag har startat den vid kallare väderlek utan motorvärmare, när jag inte varit hemma.(-22 grader)

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]