Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hallelåja,

Sen kanske 50 mil så strular tomgången lite.

När jag frikopplar å släpper gasen dippar tomgången ner mot kanske 500 rpm och motorn muttrar lite extra å sen stabiliserar den sig vid 800 rpm eller så.

Får jag snart den äran att byta gassplället eller kan det vara tomgångsmotor etc? Ska jag köra tills det pajjar helt eller kan felet bestämmas via felkoder redan nu och åtgärdas.
trasker skrev:Hallelåja,

Sen kanske 50 mil så strular tomgången lite.

När jag frikopplar å släpper gasen dippar tomgången ner mot kanske 500 rpm och motorn muttrar lite extra å sen stabiliserar den sig vid 800 rpm eller så.

Får jag snart den äran att byta gassplället eller kan det vara tomgångsmotor etc? Ska jag köra tills det pajjar helt eller kan felet bestämmas via felkoder redan nu och åtgärdas.
Gassspjället (elgasen) ersätter väl tomgångsmotor o dyl på dessa modeller, så det lutar nog åt ett byte.
Inga andra problem? Det kan vara så "enkelt" att den kärvar lite...
Min gav ryckig gång och några gånger "Reducerad Prestanda" i färddatorn när den gick sönder.
Nej, inga andra problems. Normal gång i övrigt, normal förbrukning. Nyss servad 18 000 mil hos en OKQ8 verkstad.

Jaja, det lär visa sig.
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]