Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#461639
Hejsan,
Har inte jobbat överdrivet med att få till min ljusbild bra, men jag tycker de känns oerhört svåra att ställa in.

Någon som har tipps o trix för detta?

Har 2xfjärr o 1 pencil i mitten.

Problemet för mig är att jag tycker inte att jag får någon bredd i ljusbilden, det är den nya varianten jag har med inbyggd balast.
#461706
När jag hade monterat exljus (Sim) 2xbredd 1x pencil, körde jag ut på en lång/rak vägsnutt med ingen trafik sent på kvällen så det var riktigt mörkt.

Jag hade med mig några st mindre handdukar som jag täckte över bilens eget hel/halvljus samt dom exljus som inte skulle ljusteras för tillfället, jag justerade sedan ett exljus i taget.

Efter detta körde jag en provsväng för att kolla resultatet, sedan tillbaka till vägsnutten igen för lite finjustering, efter några såna här vändor var jag nöjd :) .
#461734
Får väl se vad tiden räcker till i helgen :)
#462140
Har två NBB 225 HID pencil beam på lastbilen och de lyser ju spikrakt i fler kilometer men spridningen är i stort sett obefintlig utan det blir två fina ljuspunkter oavsett avstånd. Måste erkänna att jag inte har någon erfarenhet av fjärrljusbilden! Det enda jag har att jämföra med är Hella Luminator och de var rätt lätta att ställa in. Men som sagt mörker och ev en vägg att ställa in dem mot!!

//David
#462156
Hade hella luminator xenon på min gammla o var supernöjd, men tänkte prova nått billigare o tyckte det röda på dem skar sig mot en vit bil :oops:
De var rättså simpla att få rätt på ljusbilden tyvär känns det som inte NBB fjärrljusen har riktigt den bredden jag önskar men lyser bra det gör de :-O) Får som sagt testa lite i helgen
#462474
mmm känns nästan lite smått överdriven :)
av *pettson*
#462514
Nåt man kan göra oavsett vilka extraljus man monterat. Som älskas av rally för ljusbilden, men som verkar hatas av vardagsbilister för dess estetiska utseende är att låta ljusen byta sida. Man vrider alltså alla lysen så dom går i kors. Har man 3ljus nu, varav två flod och ett pencil så låter man pencil sitta i mitten opåverkat medans vänster flodljus vrids så det sköter höger sida och höger ljus sköter vänster sida. Det man uppnår då är att ljusbilderna går inte kant i kant med varandra utan det blir en ordentlig bred ljusmatta framför bilen där pencils långa ljus används till att förstärka i mitten, sidorna får också dom en bättre upplysning på grund av vinklarna. Har man 4st låter man dom två mitter korsas och även dom två yttre. Då får man en ännu homogenare matta av ljus. Men som sagt det som ser bra ut ljusmässigt ser sen konstigt ut när folk kollar på bilen och undrar om ljusen är vridna för en som är blind utan att vara insatta i hela iden. Tyvärr har jag inga extraljus numera på nån av bilarna så jag kan visa skillnaderna i ljusbilden, men Jag har just gjort en teckning som visar vad jag menar.
1/ 4 ljus, två ytterljus flod, två pencilbeam i mitten. Höger sidas ljus vridna att lysa upp vänster sida, vänster sidas ljus vridna att lysa upp höger sida.
2/ 4 ljus, två ytterljus flod, två pencilbeam i mitten. Alla ljus satta att lysa rakt fram.
3/ 3 ljus, två ytterljus flod, ett pencilbeam i mitten. Alla ljus satta att lysa rakt fram.
4/ 3 ljus, två ytterljus flod, ett pencilbeam i mitten. Höger sidas ljus vridet att lysa på vänster, vänster sidas ljus vridet att lysa upp höger.

Bild
#462577
helt sant, kan väl inte vara specielt estetisk negativt heller, visst folk kanske kommer tycka man korkad o stält ljusen kontigt :)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]