Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pontus_742
Har köpt mig en gammal vinterbil nu och i den så sitter det en luftvärmare som går på bensin

Jag vill veta hur f*n man ska få igång den.. ska man ha nån tidur/startmoj i kupén?
Kan man tvångsköra den med bara nån typ vippströmbrytare?
Nån som har elchema?

244 -79 B21A
av Rådlös
På den här sidan, i slutet, står det en annons:
Bahco 3500 servicehandbok. 34 sidor + sprängskisser. Beskrivning, kopplingsschema, felsökning, reservdelsförteckning, RUBBET!
Läs mer: http://www.jon-erik.se/litteratur.html
Vad det är värt eller ger i utbyte kan man naturligtvis inte säga förrän man har sett det, men det är ju inte förbjudet att höra sig för.

Ett tillägg. Jag hade en gång en jobbarkompis som modifierade en luftvärmare till att också värma motorn i en Volvo 240. Och det fungerade utmärkt. Det var visserligen en Ebersprächer från en VW (luftkyld) men det gick att fixa. Säg till så beskriver jag.
av MrMaxi
Hej! Bahco 3500 är väl en vattenvärmare som värmer motorn oxå fast blåser även varmluft i kupén?

Brukar sitta ett tidur någonstans...

Det går att köa med en brytare men då får du hålla koll på tiden så batteriet inte laddar ur:-)

Hälsn Jan
av Pontus_742
MrMaxi skrev:Hej! Bahco 3500 är väl en vattenvärmare som värmer motorn oxå fast blåser även varmluft i kupén?

Brukar sitta ett tidur någonstans...

Det går att köa med en brytare men då får du hålla koll på tiden så batteriet inte laddar ur:-)

Hälsn Jan

Precis, hittade 2 slangar som gick från blocket till avgasröret på värmaren

vet du hur man ska koppla in en brytare? :P
av MrMaxi
Hej!

Sitter väl ett kontaktstycke inuti bilen... tre kablar, en jord, en städig plusmatning och en manöver...

Koppla jord till jord och sen de båda andra kablarna i en brytare... Tvåpolig...

Sen ska det funka...

Du borde annars hitta ett tidur på sklroten för nån tia...

Vissa Transit har värmare, en sån digitalhistoria kan funka...

Quartz-uren och de mekaniska har inte 100% tidsuppfattning, utan du får observera tiden...

Lycka till!
av Pontus_742
hittade 3 kablar på vänster sida om förarstolen, ser ut som det suttit nån plastdel där, nu va det bara 4 skruv och lite plastrester kvar runt skruvarna
kan detta vara dom kablarna du menar? det var inget kontaktstycke, bara 3 lösa kablar

har inte bilen i närheten nu så jag kan följa kablarna
av MrMaxi
Hej!

Där har tiduret nog suttit. Du kan ju mäta upp med en multimeter

Eller teta med en lampa om den tänds... Ska ju finnas ständig plus och minus...

För att klockan och dess beslysning ska funka,,,

Förresten, du behöver inte bry dig om jordsladden... och du ska inte jorda den, behövs endast om du ska ha ett tidur...

Är säkringarna till värmaren hela? Vanligen tre stycken... Kanske en till din typ av värmare...

Och var sen försiktig när du startar den, finns risk för brand om nåt strular. Kolla upp bräsnleslangar och pump först och att det finns vatten i värmaren så den inte är pluggad nånstans, då löser överhettningsskyddet ut...

Lycka till!

Hälsn Jan
av Pontus_742
Rådlös skrev:Stog det inget i servicehandboken i länken i början av tråden?
kan inte hitta den :???: plus att man måste väll betala för den, kan vara utan värmaren om ja måste lägga pengar på den :)

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]