Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#462116
Jag har funderingar på att konvertera till xenon i helljuset. Visserligen tycker jag mitt biexenonljus är rätt ok, men man vill ju alltid bättra på det som går. :)

Är det Volvo själva som tagit fram denna utrustning?

Blir ljusutbytet bättre? Vad kostar det? Andra för- eller nackdelar?

/Henry
#462121
Henry_Fågeljazz skrev:Jag har funderingar på att konvertera till xenon i helljuset. Visserligen tycker jag mitt biexenonljus är rätt ok, men man vill ju alltid bättra på det som går. :)

Är det Volvo själva som tagit fram denna utrustning?

Blir ljusutbytet bättre? Vad kostar det? Andra för- eller nackdelar?

/Henry
Ljusutbytet blev betydligt bättre med 50w xenonkit, jag blev däremot missnöjd med ljusbilden efter konverteringen samt att ljustutan inte blir lika effektiv ;)

Volvo har inga Xenonkit däremot kan xenonkungen.se rekomederas, ber om ursäkt för reklamen
#462223
Henry, ljuset blir ca 3 ggr. starkare med Xenon. Det är som att jämföra 2.0 drive-e på 145 hk. med V8 på 315 hk. Jag har konverterat av säkerhetsskäl, för mig är det viktigt att upptäcka fotgängare och cyklister (även i stan är det på många håll dålig vägbelysning och många fotgängare och cyklister saknar reflexer). Med xenon i halvljuset ser jag längre åt alla håll, både framåt och åt sidorna. Sikten blir inte 3 ggr. längre men ljusmattan framför bilen blir sådan att chansen att upptäcka andra oskyddade trafikanter ökar markant.
#462842
Steff 99 skrev:
svendufva skrev:
OptimusPrime skrev:Hej, xenonkonverterade halvljuset och efter det har jag sämre mottagning på radiokanalerna ??:-/ . Ballasterna har jag tejpat med tjock dubbelhäftande tejp på insidan av skärmarna (precis bakom strålkastarhusen).

Kan det ha något samband?
Ja, det är straffet för en olaglig xenonkonvertering. Jag är jävligt less på att bli bländad av alla "mercaraggare" ( för det är oftast såna) som konverterat allt ljus som går på bilen. Jag hoppas det blir dryga böter i framtiden för er "bländare"
+1
+2
#463247
palmqvist skrev:Kan det mycket väl ha, fick problem med mottagningen efter att jag konverterade mina helljus och har backat till halogen, mest för att ljusbilden blev kass med xenon konverteringen, vet att det finns avstörningsfilter att handla mot detta
en liten fråga:
Om du nu kör med halogen på helljuset kan jag förstå, iom du har 3 x extraljus som fixar helljuset OK ändå.

Men, tror du det är idé att konvertera helljuset, om man INTE har/vill ha xtralysen på bilen??
Vad i ljusbilden var det som blev dumt - och hur illa var det? Hur mkt bättre helljus blev det?
#463346
kalhygge skrev:
palmqvist skrev:Kan det mycket väl ha, fick problem med mottagningen efter att jag konverterade mina helljus och har backat till halogen, mest för att ljusbilden blev kass med xenon konverteringen, vet att det finns avstörningsfilter att handla mot detta
en liten fråga:
Om du nu kör med halogen på helljuset kan jag förstå, iom du har 3 x extraljus som fixar helljuset OK ändå.

Men, tror du det är idé att konvertera helljuset, om man INTE har/vill ha xtralysen på bilen??
Vad i ljusbilden var det som blev dumt - och hur illa var det? Hur mkt bättre helljus blev det?
1. Jag hade svårt att lamporna att sitta ordentligt fast i sockeln, du bör ha metall sockel

2. Fick störningar på radion

3. Ljusbilden blev väldigt difus, vet inte om det skulle kunna funka bättre med en sk H7R lampa som är designad för att sitta i reflektorm, men tror tyvär inte att det finns 55w sådana. Det blev längre ljusbild, meraljus, ungefär sammabredd
V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]

Jo absolut, men jag inbillar mig ju att hade man k[…]