...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Kameraskåpen sänker farten , jag kör mycket mellan Göteborg och Karlstad, mellan Vänersborg och Karlstad finns det en skog med fartkameror, innan dessa kom upp var det väldigt hetsig trafik, nu går det lugnare , men körtiden är fortfarande den samma.
Ett konstaterande är att rytmen har blivit lugnare, så att tala om att fartkameror inte gör nytta är bra dumt.
Det är ytterst sällan man ser någon som pressar mellan skåpen och bromsar när de dyker upp, de flesta som kör där ofta har säkert upptäckt att det är meningslöst och därför håller man en jämnfart.
av PTV
Steff 99 skrev:Kameraskåpen sänker farten , jag kör mycket mellan Göteborg och Karlstad, mellan Vänersborg och Karlstad finns det en skog med fartkameror, innan dessa kom upp var det väldigt hetsig trafik, nu går det lugnare , men körtiden är fortfarande den samma.
Ett konstaterande är att rytmen har blivit lugnare, så att tala om att fartkameror inte gör nytta är bra dumt.
Det är ytterst sällan man ser någon som pressar mellan skåpen och bromsar när de dyker upp, de flesta som kör där ofta har säkert upptäckt att det är meningslöst och därför håller man en jämnfart.
Gasar själv på friskt mellan dessa skåp mellan varven liksom många andra bilister som inte är till för någons trafiksäkerhet utan för att dra in kapital till fabror staten.Anställ fler poliser istället vetja.Tar bara några sekunder att bromsa in och passera skåpen och sedan är det full rulle igen mellan dessa skåp på rullande landsväg utan tätort.Kör då och då en sträcka på ca tio mil med sju skåp och såvitt min klocka stämmer så sparar jag många minuter genom att öka farten efter dessa fartskåp.Inte orsakat en enda olycka på mer än trettio år med körkort men däremot hjälpt till vid några.Så jag är inte det minsta intresserad av dessa billiga smygpoliser som varken kräver lön eller raster från en regering som gett uttrycket sköt dig själv och skit i andra ett helt ny betydelse.Alla är vi som tur är inte slavar utan egen tankeförmåga. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
PTV skrev:Så jag är inte det minsta intresserad av dessa billiga smygpoliser som varken kräver lön eller raster från en regering som gett uttrycket sköt dig själv och skit i andra ett helt ny betydelse.Alla är vi som tur är inte slavar utan egen tankeförmåga.
Skall man tolka ditt inlägg som att de som ställer in farthållaren efter GPS:en på laglig fart och kör mil efter mil i jämn fart lungna och harmoniska är "slavar utan egen tankeförmåga"? Välkommen till forumet.
av Steff 99
KKR skrev:
PTV skrev:Så jag är inte det minsta intresserad av dessa billiga smygpoliser som varken kräver lön eller raster från en regering som gett uttrycket sköt dig själv och skit i andra ett helt ny betydelse.Alla är vi som tur är inte slavar utan egen tankeförmåga.
Skall man tolka ditt inlägg som att de som ställer in farthållaren efter GPS:en på laglig fart och kör mil efter mil i jämn fart lungna och harmoniska är "slavar utan egen tankeförmåga"? Välkommen till forumet.
Jo , det brukar vara dom som tror sig köra bäst , "kört i 30år" om man orsakat en olycka är man kanske lyckligt ovetandes om.
De med självinsikt förstår att alla som är ute på vägarna är inte samma superförare som man själv är, tyvärr är det precis dessa "superförare" som har sett till att det finns övervakningskameror på vägarna, man kan ju fundera varför??
av llesrof
PTV skrev: Gasar själv på friskt mellan dessa skåp mellan varven liksom många andra bilister som inte är till för någons trafiksäkerhet utan för att dra in kapital till fabror staten.Anställ fler poliser istället vetja.Tar bara några sekunder att bromsa in och passera skåpen och sedan är det full rulle igen mellan dessa skåp på rullande landsväg utan tätort.Kör då och då en sträcka på ca tio mil med sju skåp och såvitt min klocka stämmer så sparar jag många minuter genom att öka farten efter dessa fartskåp.Inte orsakat en enda olycka på mer än trettio år med körkort men däremot hjälpt till vid några.Så jag är inte det minsta intresserad av dessa billiga smygpoliser som varken kräver lön eller raster från en regering som gett uttrycket sköt dig själv och skit i andra ett helt ny betydelse.Alla är vi som tur är inte slavar utan egen tankeförmåga. :D
Du är nog den typen som skulle gasa på friskt mellan de synliga polisbilarna också. Så länge du tror att olisen inte ser dig är det fritt fram. Smilfinkar och ögontjänare kallar jag den typen av människor.
PTV skrev:Gasar själv på friskt mellan dessa skåp mellan varven liksom många andra bilister som inte är till för någons trafiksäkerhet utan för att dra in kapital till fabror staten.
Nej, det är dom inte till för. I så fall skulle man köra med alla skåp påslagna hela tiden. Dom är avstänga för det mesta.
av llesrof
PTV skrev: Gasar själv på friskt mellan dessa skåp mellan varven liksom många andra bilister som inte är till för någons trafiksäkerhet utan för att dra in kapital till fabror staten.
Jag vet inte om det är ett meningsuppbyggnadsfel, eller erkänner du verkligen att du "liksom många andra bilister" som gasar på friskt mellan skåpen, inte alls är till för någons trafiksäkerhet?
PTV skrev:Alla är vi som tur är inte slavar utan egen tankeförmåga. :D
Det där är också ett intressant påstående. Samma attityd verkar många kameramotståndare dela samtidigt som många av dem snackar yvigt och brett om att följa trafikrytmen och att alla andra gasar på mellan kameraskåpen. I ena fallet anses man vara en slav utan tankeförmåga om man gör som alla andra, i det andra fallet använder man det kollektiva tänkandet som ett argument för sin sak. :roll:
av Tarsiger
Jag råkade i en annan tråd göra ett inlägg
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 85#p519185
som ännu bättre hör hemma här. Det handlar om en MC-förare som erkänt körning 46 km/h över gräns men ändå friats av domstol pga en förklaring han angav. Men förklaringen, som var och varannan fortkörare skulle kunna använda sig av, går sällan att motbevisa av åklagare. Detta öppnar ett kryphål för fortkörning som ska bli intressant att bevaka framöver. Om möjligt ännu mera riskfritt att köra för fort, alltså. Vill vi ha det så?
Precis hemkommen från att ha kört 40án från Borås mot Göteborg..... några km innan Hindås avfarten så kör jag om 2st bilar .... den främre en en nyare Volvo.... strax därefter ser jag i backspegeln att Volvon snabbt tar in på mig & jag misstänker då det värsta.... mycket riktigt, den kör upp jämsides & i Volvon sitter det 2st civilklädda & polisen i passagerarsätet viftar med polisspaden & gör tecknet "sänk farten".

Helvete ! :shock: .... mätaren visar 160km/h & där ryker mitt körkort är första tanken i mitt huvud..... beredd att följa efter Volvon & tar för givet att de kommer att svänga av på Hindås avfarten....men....inte då, de kör vidare & jag svänger av.

Halleluja !!!!! tar några sekunder innan jag kopplar att de nöjde sig med "sänk farten" :D :D :D

Måste ju erkänna att både puls & kroppsvärme ökade några grader då jag var övertygad om att körkortet skulle dras in.

Hoppas innerligt att dessa två poliser får en mycket trevlig helg oavsett om de är lediga eller inte. Det är ju så här det skall fungera.... en varning som resulterar (i alla fall i mitt fall) i en mental bromseffekt... inte för att jag kommer att köra som en bromskloss i framtiden men förmodligen lite mer återhållsamt. För, OM de hade tagit körkortet.... vilket i mitt fall hade resulterat i en helv-s massa trubbel så hade jag med handen på hjärtat förmodligen fortsatt köra utan kort..... vilket inte gynnat någon part.

Detta är oxå första gången jag överhuvudtaget blivit konfronterad/stoppad av polisen pga hastigheten....faktiskt egendomligt med tanke på att jag körde mycket snabbt då jag hade min kära 850 turbo.

Tack Polisen ! :) :wink:
av llesrof
Spoiler »
...och sedan finns det de som kör lugnt utan att behöva sådant här för att komma till insikt att det är dumt att köra för fort, i synnerhet som att man får "en helv-s massa trubbel" om man blir av med kortet :mrgreen:

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]