Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
AndS skrev:
CarMan skrev:Men halå, tror ni det är första bilen volvo bygger?
har ni sett rost på en V70N ? konstruktionen är ju lika dan på den!!

O varför ska ni skruva bort inner skärmar på andra fabrkat???
Nej, det är inte samma konstruktion, titta noggrant så ser du att hålet/hålrummet är större uppifrån sett på V70II jämfört med V70N.

Men snälla CarMan det var ju du som skrev tidigare i tråden "Ta bort innerskärmen på vilken bil som helst så ska du se va mycke gojs det finns där bakom", det var din egen text som citerades.
Det stämmer inte alls att det är samma konstruktion, därimot är det samma som Ford Mondeo 07 och framåt.
skärmar, dörrar bygger på samma konstruktion. det är samma gummikudde som ligger under detta hål på båda modellerna. Dörrarna är ruskigt lika olika dörrspeglar bara. Det vi kan enas om är att konstruktionen inte är optimal, det samlas snö, löv med mera där. Borde ha suttit ett galler eller dylikt som stoppat den värsta skiten som kommer ner där.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu särar vi på begreppen.
Det är olika plattformar men bygger V70N & V70II på (V70II delar plattform med Mondeo)
Det är inte samma dörrar överhuvudtaget på en Mondeo...

Konstruktionen på famskärmarna är den samma på V70N & V70II (med det menar jag inte att det är lika stort hål i överkant)

Angående inner skärmarna så vet jag mycker väl att jag skev att ni kan kolla på vilken bil som hels ! Men jag mena inte att volvos konstruktion är bra bara för att andra samma fel. Jag mena att det är en välbeprövad konstruktion!
av Cox
CarMan skrev:Nu särar vi på begreppen.
Det är olika plattformar men bygger V70N & V70II på (V70II delar plattform med Mondeo)
Det är inte samma dörrar överhuvudtaget på en Mondeo...

Konstruktionen på famskärmarna är den samma på V70N & V70II (med det menar jag inte att det är lika stort hål i överkant)

Angående inner skärmarna så vet jag mycker väl att jag skev att ni kan kolla på vilken bil som hels ! Men jag mena inte att volvos konstruktion är bra bara för att andra samma fel. Jag mena att det är en välbeprövad konstruktion!
Ta en ordentlig titt på Mondeon och du blir förvånad vad mycket som V70II delar med Forden.
Samt lösningar i elektroniken, båda märkena har delat med varandra. Global opening tex kommer från Ford, och på nya Mondeon har Ford fått blis några exempel bara.
Användarvisningsbild
av CarMan
:D

OK.!?!
Ja dom delar platform.
Plattform är bilens konstruktions lösningar, mekansika & elektriska.

(ag ser båda bialran dagligen både ihoppskruvade & nermonterade. (S-max har också samma plattform, likaså V60 med fler.)
Men dom har inte samma dörrar med annat dörblad.
av Cox
Även jag har sett och skruvat i båda bilarna, så jag vet vad plattform innebär.
Främst i Fordarna som konsult till lokal firma där jag bor.
Har åkt runt i Ford ca 25 år, men numera lycklig Volvoägare, bytte märke pga av Ford inte hade någon modell av vettig diesel, Men men vi har alla olika uppfattning det är det som gör forum och andra möteplatser undarbara :lol:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Cox skrev:
CarMan skrev: (V70II delar plattform med Mondeo)
Ta en ordentlig titt på Mondeon och du blir förvånad vad mycket som V70II delar med Forden.

Cox, du läste inte vad Carman skrev va?? :wink:
av Cox
Variosboy skrev:
Cox skrev:
CarMan skrev: (V70II delar plattform med Mondeo)

Cox, du läste inte vad Carman skrev va?? :wink:
Jo jag läste vad han skrev, och det är ju det jag säger att dom delar plattform......
Verkar som han inte även du inte läst vad jag har skrivit :D
Användarvisningsbild
av Osu
Jag håller med om att detta är en onödigt dålig konstruktion. Även om jag anser Volvo V 70 vara en utmärkt bil så måste jag tillstå att det finns detaljer som kunde vara bättre utformade. Det här är ett exempel. En sådan enkel lösning som det tidigare nämnda plastgallret hade ju varit perfekt. Tyvärr var Volvo i händerna på Ford när V70 II konstruerades, och tvingades utveckla den parallellt med Ford Mondeo. Jag kan inte säga om just detta är ett resultat av det, men i vissa sammanhang märks det, tyvärr. Men, som sagt, överlag är jag mycket positiv till bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vill än en gång poentera att Mondeo eller V70 II inte har några delar som är tagna rakt av från den andra bilen (fins vissa plåt ditaljer i grundplattan som är samma)

Tittar man därimot på en jaguar XF så har den fantasilöst elar från både V70II & Mondeo som är tagna rakt av utan minsta förendring...

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?