Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just bytt bränslepump och i samband med detta även bytt bränslefilter. Anslutningarna vid pumpem tryckte jag bara på och de håller tätt. Vid bränslepumpen är det samma typ av slang som bara ska tryckas på?????? men där sprutar bensinen när jag slår på tändningen. Vad göra? Är det fel på anslutningen? Det finns en rörlig hylsa? men den går bara att röra någon millimeter. Ska man kanske riva bort anslutningarna och ersätta dem med gammaldags slangklämmor?

PS glömde skriva att det är en 855:a 1995 med vanliga 5-cyl motorn. DS
Senast redigerad av 1 onville, redigerad totalt 0 gånger.
Menar du anslutningen vid ingången till pumpen eller vid utgången från pumpen? Fanns det ingen form av klämma där förut?

Mvh GK
Det är anslutningen till filtret från pumpen som verkar läcka mest. Det finns ingen slangklämma utan den ska nog täta som den är - jag har fortfarande några millimeter innan slanganslutningen når själva filtret. Har funderat på att ta bort själva slanganslutningen och använda slangklämma men slangen är betydligt större än filteranslutningen.
Med andra ord så funkar inte snabbfästet som finns där som det ska. I änden på slangen så sitter det ju en plastring. Det är en inte så enkelt att den fastnat och bara ska tryckas i riktning mot filtret för at låsa somd et är tänkt då?
Kollade med Bogesunds bil (Volvo i Ulricehamn) som alltid här nere (vi har flyttat hit från Stockholm) var de mycket hjälpsamma. Problemet var inte nytt. Det beror på att gummit som ska trycka tillbaka låsringen är trasigt.

Kopplingen finns inte att köpa utan man måste byta hela bränsleröret från tanken till filtret. Inte särskilt dyrt men krångligt så jag fick rådet att kapa bränsleröret och i stället använda slang och slangklämma.

Så ut och kapa.
Så var det någorlunda klart,

Gjorde litet fel så jag vill tipsa hur jag i stället borde gjort.

Klipp bort den snabbkoppling som läcker - klipp så nära som möjligt så det blir en ordentlig bit kvar för t.ex två slangklämmor.

Själva bränsleröret var av plast så det var lätt att kapa. Själva röret skyddas av en gummislang som i slutänden gick lätt att dra av. Jag fick rådet att klippa bort slangen och råkade klippa ett hål i plaströret. Det gjorde i sin tur att röret blev så kort att jag bara fick plats med en slangklämma - bara att hålla tummarna att det håller. Ersatte den kapade biten med en 8 mm bränsleslang.

Snabbkopplingen till filtret på motorsidan läckte inte så den behöll jag. I morgon ska jag under igen för att dra slangklämmorna lite extra.

Tack för alla tips.
:D :D :D
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]