Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mannen
Hej!

Är automatlådorna starka och håller för 1500 kg husvagn eller måste man satsa på manuell?

Denna fråga har kanske besvarats tidigare men jag hittade i hastigheten ingen tråd.

Marknaden med automatlåda är betydligt större än manuella. Jag funderar på en 2,4T från 2001 som gått 140.000 km. Nåt man ska se upp med??

Tacksam för alla svar;

//Johan
av Mannen
Tack, men jag undrade om automatlådorna pallar, håller ihop, tål den extra belastningen utan att rasa onödigt snabbt. Förritiden ansågs att de slets, gick varma, började slira. Är dagens, Volvos, lådor kraftiga och stryktåliga? Vågar man köpa en bil med automat med avsikt att dra vagn?

Jag uttryckte mig kanske oklart.

//Johan
Min d5 awd -07 14000 mil funkar utmärkt att släpa på 1800-1900kg husvagn, jag växlar den manuellt i stan, ligger på 5an på landsväg. Det som är bäst är när man kommer till campingen och ska parkera, inga brända lameller här! Kom bara ihåg oljebyte i lådan med lämpliga intervaller så är det nog inga problem.
Tjena!

Jag släpar runt på en 1350kg vagn och det fungerar utmärkt med min -03 140hk!

När vi ändå pratar husvagnar, vilket är bäst för lådan och mest ekonomiskt? Köra på "D" eller välja en växel så den inte växlar upp och ner så mkt? Kör med farthållare och läge "D" och hamnar på 1.3l/mil.
av Cedrix
greeeken skrev:Det finns ju ett X antal automatare ute i landet...
HAde det varit problem med att dra släp så hade det hörts ganska fort.
Ja och dom är ju kända för att hålla bra?:-S
Men jag vet ju inte om det gör någon skillnad om man har vagn eller inte efter. Det som verkar vara viktigast är oljebytet.
enligt instruktionsboken till bilen så ska du aldrig köra på D när du kör släp eller i branta backar. Ska välja 4 eller 3:an. Tror de rekomenderade 4:an när du kör släp. Kika i instruktionsboken där står vad som gäller.
Den lokala autmatlåderenoveraren sa följande: Har du inte tagit bort täckplåten under motorn, så gör det, lådan behöver all kylning den kan få. Ska du dra husvagn så montera extrakylare, och byt olja ofta.
Man kan ju fundera på om han bara ville ha in lite stålar på ett kylarmontage eller... Jag har inte monterat, men så drar jag inte husvagn heller.
Missljud tomgång Volvo v60

Hej, Är det någon som har någon […]

Just det, det här är Telia...

Glömde att skriva att den gärna ska klar[…]

Takbågar till Volvo 854

Har Volvos takbågar för Volvo 854. Har […]