Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennta
hej igen, har nu pettson , gått igenom och läst på, kom fram till 2 orsaker. jag får fel kod 131 i tvån sokel eftersom det betyder signal från varvtalsgivaren saknas, då är det väll den som ska byta. eller kamaxelns positionsgivare tror ej på bensin relät byttes i sommras, eller kan det gå sönder så fort , har haft detta i 4-5 månader börjar bli jobbigt. kan det räcka att byta varvtalsgivare? mvh lennie :D
av *pettson*
lennta skrev:hej igen, har nu pettson , gått igenom och läst på, kom fram till 2 orsaker. jag får fel kod 131 i tvån sokel eftersom det betyder signal från varvtalsgivaren saknas, då är det väll den som ska byta. eller kamaxelns positionsgivare tror ej på bensin relät byttes i sommras, eller kan det gå sönder så fort , har haft detta i 4-5 månader börjar bli jobbigt. kan det räcka att byta varvtalsgivare? mvh lennie :D
Läs mitt inlägg i din förra tråd igen. :idea:
av lennta
hej jag ger upp försökt allt kollat ledningar gjort rent lmm bytt relä gjort rent varvtalsgivare men vet inte var tändstyrenheten sitter blir väll dyrt att lämna in förstås nån som har mer tips vore ja glad mvh lennie
av *pettson*
lennta skrev:hej jag ger upp försökt allt kollat ledningar gjort rent lmm bytt relä gjort rent varvtalsgivare men vet inte var tändstyrenheten sitter blir väll dyrt att lämna in förstås nån som har mer tips vore ja glad mvh lennie
Du ser.. ibland är en handbok guld värd eller hur? Det är vid såna här tillfällen några kronor på böcker faktiskt gör livet lättare.
Om du står framför bilen och tittar in i motorrummet så ser du en svart box på vänster sidan. Öppnar du boxen finner du TVÅ boxar. Den ena boxen är bränslestyrenheten. Den andra är tändstyrenheten. Det är dom två som ska kommunicera med varandra. Då återstår att ta ur boxarna och syna kontakterna. Är kontakterna okej, jag då blir det till att riva botten på lådan för att syna kablaget mellan boxarna. OM det är okej återstår att köpa en tändbox.
av lennta
hej igen,pettsson har nu tagit ut boxarna och gjort rent, å kollat kablarna under fick lyfta hela boxen och det såg fint å rent under, inga kablar av sen ut å åka igen gick bra 1mil, sen la den av igen den här gången tog det längre tid innan den startade igen, men gick bara några meter väntade en 5minuter, startade gick några meter igen tog lång tid att komma hem (JÄV )A jobbigt , tycker det blivit värre och värre är det säkert boxen eller kan det va bensin relät endå . skulle i allafall bli billigare? jag bytte bensin relät förra vintern , tackar för all hjäp man kan få har ju läst om flera som haft liknande problem, verkar vara vanligt men att hitta verkar svårt börjar lessna på den här modellen. tacka vet ja 740. och en box den kostar nog en hel del antar ja, mvh lennie
av lennta
hej igen, fått ordning på bilen nu stannar den inte under gång, bytte vevaxelgivare och fördelare -rotor , så det känns skönt. men fått nytt problem, startade bilen i morse och skrapade rutorna, stängde av motorn gick in 5minuter ut igen bilen startar inte helt omöjligt, har nu för mej att jag läst nån stans att så kan man inte göra med 850 så frågan hur ska jag göraför att få den att starta hjälp mvh lennie
av *pettson*
Har detta löst problemet så stämde inte felkoden. Koden innebär att du har givarsignal på en av två kablar som ska ha signalen. Försvinner givarsignalen helt, dvs om givaren är defekt på nåt sätt, så finns ingen signal. Viktigast är naturligtvis inte koden utan att bilen går. Men det visar hur bra/dåligt koder stämmer ibland. Och det visar vikten av att felsöka själv.
av lennta
*pettson* skrev:Har detta löst problemet så stämde inte felkoden. Koden innebär att du har givarsignal på en av två kablar som ska ha signalen. Försvinner givarsignalen helt, dvs om givaren är defekt på nåt sätt, så finns ingen signal. Viktigast är naturligtvis inte koden utan att bilen går. Men det visar hur bra/dåligt koder stämmer ibland. Och det visar vikten av att felsöka själv.
okej då kan jag inte vara säker alltså, har ju inte kört så länge den har ju gått förut i flera dar, så jag får väll vänta å se, är i alla fall mkt tacksam för all hjälp här i forumet , har pettson nån ide på hur jag gör nu startade bilen i morse, för att skrapa rutorna höll på i 5minuter, skulle skjutsa tjejen till bussen stängde av gick in i 5minuter. sen när vi skulle åka går ej att starta hur mkt jag än försöker helt omöjligt ska jag vänta ett par timmar eller försöka med full gas en stund blir ej klok på denna bil undrar bara koden i 2 hål 1-3-1 står det vartals signal saknas eller är felaktig är den då inte trasig givaren bara undrar är inte så kunnig på elen på den här modelen mvh lennie
av *pettson*
Gå ut, lossa spridarkontakterna.Ta ur tändstiften. Klunka några matskedar olja i varje tändstiftshål. Se till så oljan kommer ned i hålet så det inte rinner på kanterna. Sätt i tändstiften, på med tändkablar och kåpor igen. Ge lite gas och mal på starten. Efter ett kort tag så antingen hostar den till eller går betydligt tyngre på starten. Då slutar du mala. Sätter dit spridarkontakterna igen och ger lite gas så startar du. När den startar så håll upp på lite varv. Se till så den slutar ryka (det ryker lite blått först på grund av oljan, inget skadligt..) Se till så den går rent, vänta med att stänga av tills den gått lite ljummen.
Har ju tidigare skrivit exakt vad koden betyder. Men skit i koden sålänge, se om bilen går med dina ändringar. Koder är en fingervisning inte nåt exakt.
Det enda som är exakt är den åtgärd man gör som löser problemet.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]