Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janholma
Hallå Hallå. Jag har en Volvo 855se -95a B5252s 10v 2,5liters fenix där Motorelektroniklampan lyser.

Jag brukar inte skriva på forum då jag har för vana att försöka fixa grejerna själv eller helt enkelt googla och läsa igenom forumtrådar där folk har liknande problem. Men nu är jag less på skitbilen och därför ber jag om lite tips och hjälp.

nu är det såhär att bilen går ryckigt och den är slö. Den ger bara en felkod och den är kod 2-2-1 på sockel A2

"2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Regina - Adaptiv lambdareglering, vid övre eller undre gräns "

Vet nån vad det kan vara som orsakar den felkoden då den inte ger några andra felkoder? el jo förresten den ger felkod för "bränslenivågivare öppen krets" men det borde väl bara ha att göra med så att soppamätaren visar rätt?

Lambdan är inte mer än 5000mil gammal så den borde klara några mil till.
Fördelarlock, rotor, tändkablar, bränslefilter, luftfilter, termostat, tempgivare, insugsluftgivare, map-sensor, kamlägesgivare, bränslepumpsrelä och bränslepump är allt bytt inom det senaste året. Så inget av dom grejerna borde ha med felet att göra.

Kan tilllägga att bilen gått ca 27000mil.

Tack på förhand // Jan Holma
av janholma
Det ska väl inte finnas nån luftmassemätare? det e väl map-sensor istället på 2,5l 10v.

Vilka givarsignaler pratar vi om?
Bränsletrycket har jag inte kollat, hur går jag bäst tillväga för att kolla det?
Luftläckage tänkte jag ta tag i idag och prova med startgas och höra om man hör att den varvar mer när man sprayar på nåt visst ställe men det blev så mörkt och så regnade det så jag tar nog tag i det imorgon på lunchen.
av janholma
antar att servopumpen sitter under själva servovätskebehållaren. Till vänster om insuget framifrån sett. Vet faktiskt inte om jag har nån sån "slangstump" men vad skulle det betyda om jag har den el inte?
av *pettson*
janholma skrev:antar att servopumpen sitter under själva servovätskebehållaren. Till vänster om insuget framifrån sett. Vet faktiskt inte om jag har nån sån "slangstump" men vad skulle det betyda om jag har den el inte?
Det är så att vevhusventilationen ansluter in på insuget i gaveln på en del modeller. Den kröken blir som snor med tiden och går helt enkelt av och släpper in tjuvluft. Med lambdakoder som följd då den stackars lambdan försöker att mäta upp så styrdonet kan efterjustera bränsletiderna.
av janholma
Då är det definitivt värt att kolla upp. Är "slangstumpen" lätt att se om jag tittar mellan insuget och servopumpen el måste man riva en massa för att se om det är så?

Ska ta och kolla imorgon om jag kan se nånting. Om det nu inte är nån sån slang så är det bara att leta vidare helt enkelt.

Tips mottages gärna.
av janholma
wexe skrev:Övre gräns:
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.

Kolla dessa, drar bilen mkt soppa?

Jaa. Jag upplever att bilen drar mycket soppa.
av janholma
Nu har jag tagit fram skitbilen igen. Om man släcker felkoden så kan man köra hur länge som helst inne i stan utan att motorlampan tänds och felkoden sätts igen. Men så fort man far ut på långvägen så tänds lampan igen efter ca1,5-2mil. Jag blir galen på biljäveln. Har kollat om det finns nån slang vid gaveln på insuget men inte sett nån.
Kan den läcka i snabbkopplingarna till pumpen el bränslefiltret? det borde ju påverka bränsletrycket. Har även sprayat startgas och försökt höra om den varvar mer nånstans men utan resultat.

mvh // Jan
av janholma
Hittade felet nu.. Slangen inne i bränslepumpshållaren hade nästan helt gått av och pumpen hade hoppat ur fästet. Så bilen fick inte bensin som den skulle. Får sluta köra fort över alla fartgupp. =)
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]