Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Ville byta min volviaförsäkring men fick höra från dem att man har en dag om året att säga upp den. 26 mars i mitt fall.
Är detta vanligt? Jag tycker det låter helt förjävligt, blev bara paff när jag hörde nåt så urbota dumt.
Har stött på det där själv. Och man bör dessutom gärna förvarna 2-4 veckor i förväg fick jag till svar när jag var i kontakt med dem. Och vill man komea runt det så får man skruiva över bilen på någon annan och sen skriva tillbaks den på sig själv och teckna nytt på annat håll.
Så jag kan säga upp garageförsäkringen när som helst, men inte den vanliga?

Hon svamlade nåt om det i telefon men verkade göra sitt bästa för att vara så absolut otydlig som möjligt. På henne verkade det som att den behövde vara avställd ända tills nästa mars.

Är det bara att ställa av den en dag kommer jag tjäna ca 4 000kr på det så det är av högsta intresse för mig att ta reda på det..
Det är inte alls säkert att det funkar som Hilmer säger. Det har gjort det tidigare men när du tecknar en försäkring så tecknar du ett avtal med löptid på 12 månader. Inte alls säkert att försäkringsbolaget är suget på att släppa dig tidigare. Vet personer som när de ställt på sina bilar igen fått fakturor från gamla bolaget ändå trots "avslutad" försäkring.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Alla försäkringsbolag har lika dant.
man kan säga upp försäkringen när man vill, men man är ju bunden till sitt avtal o komer att få betala för hela perioden (året)
Du behöver alltså inte vakta o ringa just den dagen.

men som redan nämts så kan man sägaupp en försäkring när man vill om bilen är avstäld (har själv gjort det)

Nu har du rät gammal bil, så det kanske inte spelar så stor roll, men anars har du många fördelar med att ha Volvia Läs igenom vad som gäller så ser du att det siljer mellan olika bolag + att volvo handeln hanterar volviaförsäkringe på ett enklare sätt & löser allt pappersarbeta åt dig, det blir enklara o mycke snabbare reprationer för dig.
Försäkringsavtal gäller ett år i taget. Som nämnts tidigare i denna tråd så går det inte att säga upp försäkringsavtalet för att man ställer av fordonet. "Garageförsäkringen" går att ta bort, det stämmer. Men beviset i vägtrafikregistret tas inte bort av försäkringsbolaget. När fordonet ställs på igen, går trafikförsäkringen igång igen.
Försäkringen sägs upp om fordonet byter ägare. I annat fall kan försäkringen sägas upp i samband med huvudförfalludatumet på försäkringen.

MVH
Volvia slänger på 1000 spänn extra på självriskerna för att jag är under 24. Min ena nyckel är borta så stöldförsäkringen funkar. Min inkomst just nu är på minus så lackskadorna jag fått under den försäkrade perioden har jag inte ens råd till självrisken för att fixa.
Så jag har egentligen inget ut av något försäkringsbolag utöver trafikdelen och den vill jag ha så billigt som möjligt i så fall.

Men tror även du att man kan säga upp den när man ställt av så provar jag det.
Tack!

Låter också som jag får fråga dem på telefon så det inte blir som andreas varnar för.

DDD hann skriva medan jag skrev mitt inlägg. Då är det väl kört då.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]