Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LionKing75
Hejsan.

Som rubriken lyder, hade jag tänkt byta säten i bilen.

Idag sitter helt vanliga säten, och dessa har jag tänkt byta till R-säten (el stolar).

Går det att byta dessa rakt av, eller måste man komplettera med extra kablage?
Finns det något annat som är bra att tänka på?

Tack på förhand
//Johnny
Användarvisningsbild
av LionKing75
Tofulus skrev:Kablaget borde finnas fördraget till viss mån...
Tänk på att det finns krockkuddar i stolarna, så var försiktig.
Tack för snabbt svar.

Vad menar du med att kablaget är fördraget i viss mån?
Appropå krockkuddar i stolarna. Du menar väl de nya stolarna, antar jag...? Hur ser krockkuddarna ut, och vart sitter de?

Mvh
//Johnny
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du har även krockkuddar i nuvarande stolar, de sitter på yttersidan av stolarna

/Kalle
Användarvisningsbild
av LionKing75
~Kalle~ skrev:Du har även krockkuddar i nuvarande stolar, de sitter på yttersidan av stolarna

/Kalle
Tack Kalle.

Jag såg förvisso inga krockpuffar i stolarna när jag monterade ur dessa i samband när jag drog kablage under mattan till slutsteget... Däremot sitter ju SRS-symbolen på sidan av stolen.

/Johnny
av *pettson*
LionKing75 skrev:
~Kalle~ skrev:Du har även krockkuddar i nuvarande stolar, de sitter på yttersidan av stolarna

/Kalle
Tack Kalle.

Jag såg förvisso inga krockpuffar i stolarna när jag monterade ur dessa i samband när jag drog kablage under mattan till slutsteget... Däremot sitter ju SRS-symbolen på sidan av stolen.

/Johnny
Skojjigt.. Du hade då näsan mitt för en krockpuff.. Dom har slagtändare på tidigare modeller och säkringen finns innanför plastkåpan i ytterkant av stolen. Bara att fälla upp plasten och sätta dit säkringen INNAN man flyttar stolen, senare modeller har elstyrd krockpuff.. Bra att sätta sej in i saker ordentligt innan man rör dom. Löser puffen ut när man bär är det inte ett problem längre för en själv förmodligen. Mest ett problem för efterlevande. Man överlever inte att få sipsbagen i ansiktet.
Användarvisningsbild
av LionKing75
Återupptar tråden, med lite funderingar...

Jag funderar på att skaffa inredning, troligen i form av fram- och baksäte från en V70 -98 då jag fått mkt bra pris på detta komplett.

Kommer det att passa rakt av på min 855 -95 (italien import)?
Kontakterna under båda framstolarna ser ut att vara identiska. Är dessa för den eluppvärmda delen av sätet?
När det gäller krockkuddarna. Hur hanteras dessa? Hur ser säkringen ut, som beskrivet i tidigare inlägg?
*pettson* skrev:Dom har slagtändare på tidigare modeller och säkringen finns innanför plastkåpan i ytterkant av stolen. Bara att fälla upp plasten och sätta dit säkringen INNAN man flyttar stolen, senare modeller har elstyrd krockpuff...
Elstyrd krockkudde? Bryta strömmen vid batteriet?

Mvh
/Johnny
Användarvisningsbild
av Nexus
Tex så har min v70-99 elektriskt styrda sidokuddar. 98 har mekaniskt styrda så som pettson beskriver. På de mekaniska sitter det en ett rött handtag man säkrar med.
Jag gjorde misstaget köpa skinnstolar från en 98 så fick klä om stolarna istället för slippa ha en lysande airbag lampa och inte veta att allt fungerar som det är tänkt.
Kan ta en bild imorgon så ser du hur allt ser ut på mina nakna stolar :-)-)
Användarvisningsbild
av LionKing75
Nexus skrev:Tex så har min v70-99 elektriskt styrda sidokuddar. 98 har mekaniskt styrda så som pettson beskriver. På de mekaniska sitter det en ett rött handtag man säkrar med.
Jag gjorde misstaget köpa skinnstolar från en 98 så fick klä om stolarna istället för slippa ha en lysande airbag lampa och inte veta att allt fungerar som det är tänkt.
Kan ta en bild imorgon så ser du hur allt ser ut på mina nakna stolar :-)-)
Bild vore kanon! Framför allt på själva säkringen...

Btw: Hur får man loss ryggstödet bak? Jag tänkter på det lilla låsblecket. Har pillat och bankat för att försöka få loss det, men inget har fungerat hittills...
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]