Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag läst mig fyrkantig angående fälgar för att kunna köpa begagnade som passar min Volvo V70 -97.

Jag har lärt mig att bilen har fem bultar, bultcirkelns diameter är 108, offset/ET på originalfälgen är 43, navhålet är 65,1, originalfälgen är 15 tum, hjulens omkrets får avvika max 5 procent från omkretsen som fås från fälg 15 tum och originaldäckbredd/profil, som jag tror är 195/60.

OK, så då är det en sak kvar jag inte fattar.

Om jag hittar fälgar och däck som uppfyller kraven ovan, kan det bli problem om offsetet avviker något åt "fel" håll?

Jag har fattat att man kan sätta in något slags adapter i fälgarna så de passar mot navet.

Min bils originalfälgar har alltså offset 43.

Det verkar gå att hitta fina begagnade fälgar och hjul Volvo original där allting stämmer enligt ovan, men offset är 49, passande V70N (som den kallades). Som jag förstår det är 49 djupare än 43, från insidan av hjulet sett.

Finns det nåt slags adapter (mitt ord) som anpassar så att fälgar med offset 49 går att montera på min bil som har offset 43 i original?

Anders
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]