Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Kolla så du inte har samma fel som ovan, känner du nån som röker så låt han/hon blåsa rök mot vindrutetorkarna medans du sitter i bilen med full fläkt så känner du garanterat om recirkulationsspjället fungerar eller inte.
Talhoffer skrev:Lånar tråden lite.
Har försökt få bukt med min imma med, otroligt mycket. Immar igen efter bara någon minut och sen vill den inte försvinna. Började med att putsa alla rutorna grundligt, bytte kupéfilter i helgen (Volvo Orginal) men ingen skillnad. Inte med imman iaf. Kollade under mattorna, och som tur var är där snustorrt! Ac-n står inte på återcirkulation heller... Någon som vart med om detta och hittat en lösning? Hade vart guld värt isf! :) Tack
Hur är det med blåsten i bilen, kommer det luft ur spjällen i bilen och ändrar sig luften när du vrider på flödesvredet på instrumenten?? Den där du väljer var luften skall blåsa.

Har du även kollat under själva värmepaketet? Kan vara att det stannar kvar där i början, innan mattorna börja bli "sura", doftar det sött i bilen och är "kletet" på förntrerna sötaktigt?? Om så är fallet så kan det ändå vara paketet som läcker. Mina mattor blev sura fört efter lång tid då det var pyttelitet som läckte, kolla även dreneringen när du är under och känner på värmepaketets underdel.

Lycka till.... :-)
Skall kolla detta idag. "Taxi" jag ska ärligt erkänna att jag har dålig koll på rec-spjället. Det är helt enkelt det som styr/ändrar luftriktningen i bilen? Mm, blir till att plocka ner kring värmepaketet då så fort tid ges. Tack hörrni!
Användarvisningsbild
av taxi
Recirkulationsspjället hindrar ny luft från att komma in i bilen när du trycker på knappen, tydligen kan det hänga sig i stängt läge så att den fuktiga luften i kupen återcirkulerar och blir ännu fuktigare=imma! Så länge AC:n går märks det nog inte, men när utetemperaturen går ner till ca 6 grader (tror jag?) stängs AC:n av och du får plötslig imma.
Kolla drenerings slangarna som sitter vid luftintaget på bilen en på var sida under huven framför torpedväggen de är ca en tum grova.
Dessa brukar vara fulla i skit och då när det regnar eller när du tvättar bilen så rinner vattnet ner i ventilationen...
Obs kolla hela vägen och på båda sidorna (bruka sitta en "bajskorv" lägnst neri slangen)
av Talhoffer
Titta, lite mer att leta på då. Det där med recikulationsspjället verkar vara en riktig skum en. Stämmer så bra med strax över +5... att den stängdes av visste jag dock inte. Men alltså (Om jag förstått det rätt)

Recirkulationsspjället - Jobbar hela tiden då ac:n går. Men så fort tempen sjunker under +6 så stängs acn av och rec-spjället stängs (ev, om det är trasigt). Men om det är som det ska så är det öppet även när ac-n stängs av?

(Okej lite skumma frågor de, men har tyvärr ingen koll på de)
Det är framför allt då imman har yppat sig. Kollade faktiskt dränslangarna herrom dagen, men såklart bara längst upp. Blir att kolla hela vägen. Inte alls omöjligt att det är stopp längre ner då.

Tack hörrni! :)
Nu har jag jävlar mig kollat allt som går, men fortfarande blåser det knappt på vindrutan, följande har jag nu tittat på:

Recirkspjället funkar, jag ser det genom hanskfacksöppningen när jag tagit ur innanmätet (har ingen pass. airbag) och när jag trycker på knappen så öppnar det/stänger det som det skall.

Gennom samma hål ser jag även den (inne ifrån kupe´n sett) högra delen av värmepaketet och den genomföring som sköter hur det blåser inne i bilen, detta funkar och axeln rör sig vid varje vridning på instrumenteringen (Luftfördelarknappen på instrumentbrädan) samt att lufen ändrar sitt flöde från golv till ansiktsutblåsen... MEN fortfarande är det knappt så det känns att det blåser mot rutan.

Om jag ställer luften enbart mot vindrutan så ökar blåsten, men inte alls mycket, detta trots att fläkten då går för fullt (När den står på AUT), jag känner att det ökar något i vindstyrka, men inte så mycket som sagt......

Finnes det några svar eller lätta lösningar på detta??.... Vindrutan små-immar typ hela tiden nu som det är kallt ute......

Please HJÄLP!!.... :???:
av *pettson*
Är vi överens om att om alla spjäll gör vad dom ska, fläkten går som den ska och luften kommer in som den ska utifrån. Då fungerar allt som det ska...
Enligt vad du säger så fungerar det INTE som det ska, alltså är det nånting fortfarande i spjällväg, inkommande luftväg, eller fläktväg som inte gör sitt jobb. Det finns ingen magi, bara vanligt felsökningsarbete och 30 sekunders slutledningsförmåga.
På och felsök igen.
Användarvisningsbild
av taxi
Tallhoffer: När du trycker på REC-knappen ska ett spjäll ändra läge så att samma luft återcirkulerar i bilen, om det går sönder/kärvar i stängt läge får du inte in ny luft i bilen, borde bli ganska unket efter ett tag. Och immigt om AC:n stängs av. Vilket den gör under en viss temperatur. AC och REC-spjäll behöver inte ha med varandra att göra.

Norwegian: Du får ursäkta, men jag tycker det låter som att du har problem med Defrost/golv-spjället i alla fall, om du inte är helt hundra så kolla igen. Och om nån pillat där tidigare så är nog det lätt hänt att man återmonterar i fel läge, tror man behöver en kalibrering då.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]