Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wisslan
Nu orkar jag snart inte mer, visste väl att det skulle vara en törstig modell när jag köpte den, men det här är ju löjligt !!!

Bilen har gått drygt 15000 mil, automatväxlad och regelbundet servad, nu senast med nytt luftfilter, bränslefilter och nya tändstift, ändå kommer jag bara 31 mil innan reservlampan tänds ??? Visst soppan har inte nått sitt rätta värde ännu men med den här förbrukningen så är jag snart där...

Drar era bila lika mycket ?? kan det vara ca 10 liter kvar när reservlampan tänds ? då innebär ju det att bilen vill ha 70 liter på 30 mil, så vansinnigt skönt åker man ju inte...

Ska nog fan flytta in på en mack....
Hej,

Tankade i morse, hade kört 74 mil och reserlampan hade inte börjat lysa, så min drar inte lika mkt som din, mellan 0.73 - 0.82 drar min, har 140 hk motorn. Har en kompis som har samma motor som dig och han har aldrig fått sin att dra över 0.84.

Kör du uteslutande kortare sträckor och har tung gasfot?
VH Micke
av wisslan
73 mil !? Låter som rena drömmen, i alla fall för plånboken...

Färddatorn skvallrar om en genomsnittsförbrukning på 1.84 liter/mil
Jag kör i huvudsak i stan men så tung gasfot tycker jag inte att jag har, men visst jag föredrar att komma iväg i tid från rödljusen....

Jag tankar alltid fullt, och matchar resultatet med trippmätaren, och får samma dystra besked då, jag anar att bränslemätaren inte är helt rättvis, för den sjunker fantastiskt snabbt ner till halv tank, men sen går det långsammare.

Några tipps ?
Användarvisningsbild
av wissel
Tjaba Wisslan.....va fan din tank läcker ju !!!!!
Jag har identisk motor som du har och jag har en förbrukning på 0,87 och kör en del här i söderort....men även Nynäs lite då o då. Din bensintank är väl sprucken ? Har du kört i skogen på älgjakten med den ?
Freddie
av wisslan
Tjaba Wissel.. !

Näe fan ingen sprucken tank här inte, så torrt o fint under bilen så.

Det enda som jag kan se som en möjlig orsak är att motorlampan tänds lite då och då, men den slocknar ganska snart igen, vid felkodsavläsningen för en månad sedan utlästes att lambdan protesterade lite ibland, inget brådskande tyckte mecken...

Fler tipps ??
av trasker
Fy fan stackars. Jag som satt i min V70 2,4 170 -02 i morse och tänkte att Volvons törst är vida överdriven. Jag kan också ta mig 70+ mil med den blandande körning jag har om jag tar det piano. MEN den är markant törstigare i stan.

Några noteringar:

Norrlandsresa full last motorväg : 0,75
Blandat 70% land 30% stad: 0,85-0,89
Blandat 50% land 50% stad: 0,95

Detta säger mig att om jag körde 100% stad skulle inte 1,2-1,3 vara otänkbart.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har iofs. V70 2,4 140 hk och -05:a men dock automat och hade en manuell S80 -00 2,4 140 hk innan och det är inte så jättestor skillnad i förbrukningen. S80:n låg på 0,72 i snitt medan V70 ligger på 0,82 i snitt. Landsvägskörning med de båda är väldigt lika. Körde mellan Växjö och Trelleborg i förra månaden då låg medelförbrukningen på 0,69 på V70:n. Låter som om du har något fel med bränsleblandningen eller nått.
Användarvisningsbild
av wissel
wisslan skrev:Tjaba Wissel.. !

Näe fan ingen sprucken tank här inte, så torrt o fint under bilen så.

Det enda som jag kan se som en möjlig orsak är att motorlampan tänds lite då och då, men den slocknar ganska snart igen, vid felkodsavläsningen för en månad sedan utlästes att lambdan protesterade lite ibland, inget brådskande tyckte mecken...

Fler tipps ??
Om din motor skulle vräka i sig så mycket bränsle så skulle den gå som en påse skit, du har läckage någon stans, kan vara en bränsleslang som det är ett litet hål i och som inte läcker när bilen är av !?, men så fort du trycksätter så smiter det ut lite soppa någonstans, eljest skulle din Lamdalampa lysa hela tiden..vad händer om du vrider nyckeln till tändläge II ? Där någonstans skulle jag börja leta och lyssna...!
Hoppas du hittar nå´t billigt fel då ! Om det finns så´na förstås......Ha de gott
:D
av wisslan
Uppdatering :
Har i dag pratat med Volvo i Uppsala, de höjde inte ens på ögonbrynen, korta körsträckor i stan, oftast med kall motor ger denna förbrukning, inget att gnälla på, tanka o kör bara !!! :roll:

Men för säkerhets skull ska de ta in bilen för en koll ändå, så om ett par veckor får jag det definitiva svaret .....

Jag tankar och ser glad ut så länge 8)
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]