Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dekewi
Har problem med ryckig motorgång när jag kör med lite gas eller motorbroms. Bilen är lättstartad och går bra på belastning, men vid körning med bara lite gas blir gången mycket ryckig och hackig. Bilen har till och med stannat (har endast hänt någon gång) då jag kopplat ur för att växla vid trafikljus.
Har bytt: stift, fördelarlock o rotor. Luftfilter nästan nytt.Tändkablarna är okay. Nybesiktigad utan anm.- avgasvärden ok. Har testat med insprutningsrengöring- allt utan framgång. Jag har inte kunnat notera någon större skillnad om motor är varm eller kall..
Någon här på forumet som kan tipsa om tänkbart fel och komma med råd om hur jag får ordning på vagnen??
MVH
av Gabber
Kolla alla jordningspunkter till motorn. Kan vara så enkelt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjuvluft...
(Standardsvaret från mig, haha.)
av Addekarlsson
Sparkz skrev:Tjuvluft...
(Standardsvaret från mig, haha.)
Är oxå ett av de vanligate felen när en motor inte går som den ska, så det är med rätta det är ditt standardsvar. :wink:

Mvh/ Adde
av volvogarm
gå igenom allt som kan tänkas ha me motorns gång att göra.. plus allt annat för den delen.. å byt ut allt som de står "biltema" på.. så gör du rent å t motorn å ser till att tänddelarna e fräscha så ska du se att de hjälper mer än du tror..
av dekewi
Skulle kanske skriva om att problemet är löst! Blev till slut så trött att jag ställde bilen och köpte en S70.. men skam den som ger sig. Bilen stod ju kvar hemma på gårdsplanen och såg sur ut..
Lydde tipset "byt ut allt det står Biltema på". Kändes lite dumt att byta stiften (Biltemas Eyquem ) som bara gått kanske 100 mil. Satte i nya Bosch och problemet var löst!
Nästan pinsamt enkelt fel! Bilen rycker inte längre utan går riktigt bra..
Rekommenderar alla som har liknande problem att kolla stiften. Volvo verkar väldigt känsliga på den punkten. Tilläggas kan att jag normalt sett köper delar till "bruksbilarna" på Biltema. Har aldrig varit med om något liknande problem. Men Biltemas tändstift dröjer det nog länge innan jag köper igen.
Min S70 får nog Volvo originalprylar..
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]