Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban676
Hejsan!

Har en V70-98 med A/C ( ej acc) och där fläkten lever ett litet eget liv.
Efter ett tag när man kört fläkten på lite olika hastigheter så börjar fläkten mer att "bröla" och det blåser näst intill inget ur utblåsen. Tycker mig se det mer när man kör med A/C:n igång men säkert annars också.
Kör man på 1:ans läge på fläkten utan A/C så verkar det funka längre men den är riktigt skum.
Är det fläkten som börjar göra sitt ( gått strax över 30 000 mil) eller är det något mostånd?
Har kollat hos volvo och där såg man inget på datorn.(Osäker på om fläkten betedde sig så just då)

Det räcker sedan att man står still ett tag och låter fläkten "vila" så funkar det sedan igen.. Ibland så har jag stängt av den medans vi kört och sedan startat den efter ett tag så funkar det igen..

Någon som har något förslag eller som varit ute för liknande?

Mvh//Robert
av *pettson*
Vi pratar om kupefläkten antar jag?
Du känner säkert till att ett lager utan fett fungerar ett tag och sen gör friktionen att det kärvar mera och mera, till sist varmnyper det. Det är inget som syns i en dator, nåt varje mekaniker ska känna till om man har nån form av utbildning på bilen ifråga. Lagertypen som sitter i fläktarna är oljebrons. Det är alltså metallbussningar som sugit åt sej olja. Med tiden så torkar dom helt enkelt ur.
Bara att byta fläkt, för att få det bra på längre sikt.
Hade du gjort en sökning i forumet hade du hittat ett otal trådar som behandlar just problem med fläkten på både 850 och 70 serien.
Hejsan Pettson!

Och tack för ditt inlägg.. Har kollat runt mycket och mest hittat att det rört sig om fläktar som inte funkat på vissa hastigheter.. Kanske har jag varit lite dålig med läsa alla inlägg.
Men du har helt rätt. det handlar om kupéfläkten och det låter verkligen som det du beskriver.
Men då å andra sidan så känns det ju onödigt att kanske köpa en beg fläkt? Och en ny är väl svindlande dyr för det lilla denna bil är värd.. Några tips på försäljningsställen?

Mvh//Robert
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]