Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse63
#460785
Går och går...Har man ingen kopplingslamell så kan man inte få motorn att snurra runt då man rullar bilen. Har man kopplingslamellen men inte så man kan frikoppla (utan kopplingsvajer/cylinder) så kan man lägga i 3-4 och få hjälp av en bil att rulla igång motorn MEN. då motorn väl är igång så kan det hända saker då man kanske inte får ur växeln på en gång... du kanske kör in i bilen framför :roll:

Funkar inte startmotorn då?
av kongrman
#460893
Jo den fungerar. Jag har också hört att man kan växla utan koppling bara man växlar vid rätt varvtal?
jag tänkte försöka på en saab 99 utan koppling från 1975
jag vet att det inte är saab forum men......
#460906
Att köra utan koppling går bra, jag hade en gammal PV en gång i tiden där kopplingen pajade och det funkade att lirka i växlarna vid rätt varvtal. MEN det är inget jag rekommenderar i dagens trafik, det är lätt att tappa kontrollen och då kan lätt en olycka hända. Det är nog säkrast att bilen står tills du kan få kopplingen fixad.

Mvh GK
av tuxedo
#461000
I min gröna ungdom körde jag genom hela Stockholms innerstad från Hammarby till Norrtull utan koppling,
Ett kopplingsfinger hade gått av på min gamla Ford Taunus och jag tyckte att jag måste ta mej hem med bilen för att snabbt reparera den.

Kom fram alldeles genomblöt av svett och med eko efter arga signalhorn ljudande i stan och startmotorn skållhet med nästan tomt batteri.
Och det har aldrig funnits så mycket rödljus i Stockholm som den dagen. :x

Vad tänkte man på egentligen? nåt liknande skulle jag aldrig kunna drömma om att göra idag, :roll: dessutom har jag lämnat Stockholm för länge sen.

//tuxedo.
#461135
Det går fint, bara du är försiktig, körde för 4 månader sedan från torsås upp till kalix utan koppling, och de var kopplingscylindern som hade farit, men var ju illa tvungen att ta mig hem för att fixa den. men det är inget att rekommendera!
#1621409
Du behöver inte ens spring igång bilen . Lägg i ettan , starta motorn , bilen rör sig framåt & motorn kommer igång - Detta funkade på en gammal bubbla när jag körde från Hornsgatan i Stockholm till Trollhättan.
#1621417
Det är just starta och stanna som är problemet. Du lägger i 1:an och startar motorn. Det går lättare om motorn är varmkörd innan du försöker. Sedan till att där inte är något framför bilen bara. Sedan kör du som en osynkrad låda. Du kan starta på 2:ans växel så kanske du inte behöver växla alls mer om det bara är en kortare sträcka. Annars kör du upp farten till c:a 1/3-del av varvräknaren. Där håller du gasen så motorn varken driver eller motorbromsar, då kan du lägga växlen i friläge. Sedan släpper du gasen och håller växelspaken med ett lätt tryck i läge för nästa växen. När motor och växellåda når samma varvtal glider växlen lätt i. Ska du växla ner från t.ex från 3:an till 2:an varvar du upp motorn istället. Ska du stanna bilen så lägg den i friläge i god tid innan du ska stanna. Om du får för lågt varv på motorn i förhållande till vilken växel du har kan du inte få ur växlen, det kan bli en överraskning så se till att det är fritt framför. Eller så får du bromsa "utå he---te". Lycka till, träning ger färdighet. Det kan vara bra att träna på det innan det blir allvar.

Leta efter ett Atech2-ombyggt spjäll på[…]

Kom det efter bytet av stödlager/hållar[…]

Orolig tomgång 240 traktor

Har du lambdasond kan du läsa ut felkoder. G&[…]

Kan du gå in i varje modul och läsa sta[…]