Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr_beetle
Har en Volvo 850 GLT -92 som har dött Den har gått ojämnt på tomgång, gått hackigt på låga varv, t.ex om man tar en kurva på hög växel samt att den känts allmänt slö vid gaspådrag, men har startat. Men nu senast jag körde, så började det med att jag inte fick igång den förrän efter 3:e försöket. Sen surade den till och dog, men gick att starta direkt igen! Men till slut, så stannade den helt och jag har ej fått igång den sen dess! Har kollat att det kommer bränsle, gnista, pupmprelät, luftmassemätare. Har även läst av felkoder och på socket A2 fick jag 121, på A6 314 och på A7 123! Felsignaler från insugsrörets flödesgivare, samt kamaxelns lägesgivare?! Testade att skifta kamaxelgivaren med en likadan 850 glt -92, men icket! Insåg dock i efterhand att Bosch-numret ej stämde mellan dessa! Måste det vara exakt rätt boschnr för att det ska funka alls!?
Bytte tillbaks till originalgivaren och försökte starta, och motorn "hurvar" lite, men hinner inte komma upp i varv innan den stannar.

Tacksam för tips!!
av Fisring
Hejsan!
har samma problem med min. e oxå en 92a glt. Men ja har kommit fram till att de är min lambda som är sönder, eller så flippar den bara ur för ja har hål på avgas, prova att byt den me ngn vän eller så. annars tar biltema.se 398:- för en ny.
lycka till
Användarvisningsbild
av g00ey
Om det läcker in friskluft bland avgaserna innan de når lambdasonden så ger den självklart fel värden. Då hjälper det inte med att byta lambadasond. Lambdasonden är ju till för att mäta syrehalten i avgaserna så att motorn kan reglera optimal förbränning.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]