Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Då dags att skriva mitt första inlägg i detta forum. Hoppas detta hamnar rätt, jag har försökt leta efter köptips på forumet, men har ej hittat.

Jag börjar så smått fundera på att ev sälja bort min pärla, en Saab 9000CSE, T/200. Då Saab 9-5 inte tilltalar mig alls, så har tankarna riktats mot att köpa en fräsch Volvo S80, årsmodell 99-01, bensinare. Volvo är okänd mark för mig som privatbil. Kör dock XC70 -00, V70D -02 samt XC90 -03 i arbetet.

Varför jag funderar på en S80 är att jag upplever den som en stor långfärdsbil med schyssta kupéutrymmen.

Vad finns det för fallgropar att tänka på vad gäller S80 specifikt? Finns det speciella problem med en S80? Rost? Problem maa storleken o tyngd? Kvalité i övrigt?

Är motorerna motsv de motortyper som sitter i tex S och V70?
Funkar de bra eller finns det inofficiellt kända motorproblem? Oljeläckage?
Kamremsproblem? Dyrt att byta kamrem?
Elektriska problem?
Manuell eller automat? Är geartronic samma som automat? Bra el problem?
Kostnad för kopplingsbyte?
Servicekostnader? Stor o liten service?
Passar elektronik mm delar mellan S/V 70 o S80?
Kan jag byta instrumentbelysning, bromsklossar, skivor, abs-givare mm själv, tex? Sånt har jag skruvat med på tidigare bilar.

Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rent allmänt ska man undvika första årsmodellen av en ny bilmodell. Barnsjukdomar och så... Inte så att S80 -99 är en problembil, men ändå.

S80 och nya V70 är i stort sett samma bil bortsett från karossen. Samma motorer och drivlina osv.
Vi har ju de berömda spjällhusen på 99-01, kostar dyrt när garantin är ute. Lite glapp i framvagnen ibland, elektriska småfel som pedallägesgivare på bromsen...

Oljeläckage? Det är Volvo vi pratar nu, inte Saab. :P

Priser skiljer stort mellan olika verkstäder, ring och kolla.

Skruva själv går väl bra, men ska man felsöka behövs utrustning för det, som på alla nya bilar.
Användarvisningsbild
av michael561
Köpte själv en S80 förra hösten och kan utan att skämmas säga att jag älskar den...Väldigt skön att åka långt i och kul med lite extra pulver under huven också.
Ända skillnaden mellan en Geartronic och en automat är att man kan växla själv på geartronic:en(alltså ett manuellt läge) och visst, ibland så kan det vara kul att "leka" lite men annars så tycker jag att det inte gör sådär jättestor skillnad(Vissa modeller finns bara med geartronic...) Skulle absolut välja en automatare om jag var du...
Storleken kan vara till nackdel inom stadsgränser, PDC kan vara en bra investering. Tycker annars utrymmena duger perfekt åt oss(1 barns-familj m. barnvagn...)

Rent ekonomiskt så är i alla fall min T6:a ganska dyr i drift, p.g.a tyngden så tar det på t.ex. bromsbelägg och så. Bensin det tar den ganska mycket och servicarna är väl ungefär som andra Volvo P2:or...(4500:- för 6000-mila servicen...)

Jag är i alla fall super-nöjd och har redan börjat titta efter en "ny" -04:a.

hmm...det blev en del, hoppas du fick någon hjälp i alla fall ... :lol:
av pluttenboy
(RO) Hej! Äger själv en S 80 2,4 – 99 a, än så länge har jag inte haft några bekymmer alls, service gör jag själv, så länge jag inte behöver gräva i det elektriska. Och jag upplever den inte alls vare sig svårmekad eller dyr, äger även en VW golf. Där kan man däremot prata om dyr och svårmekad! Försäkringen åtminstone där jag bor via Volvia är samma som till en S60 2,4. Vilket var orsaken till att jag själv köpte en S 80 a, och inte en S 60, min gamla turbo var betydligt dyrare. Stor rymlig och bekväm. Enligt min åsigt i alla fall. Fast jag kan ju inte svara för dej. Provkör och bilda dig en egen uppfattning. Antingen så gillar man bilen eller inte. :roll:
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jag kör en S80 T6´99:a, precis gått 18000mil.

Har inte haft några problem, och jag kör runt 3500-4000mil
om året. Bästa långfärdskamraten och det lutar nu åt
att även nästa bil blir en S80 T6.

Det är pratas mycket om barnsjukdomar på S80, mycket
är överdrivet men visst fanns det barnsjukdomar.
Men 99:orna är nu nästan 8 år, och barnsjukdomarna
är väck om bilen är välservad.

Hittar du en fräsch S80 med bra servicebok och riktiga mil,
så har du en bra bil.

//Branx
Användarvisningsbild
av michael561
branx skrev:Bästa långfärdskamraten och det lutar nu åt

//Branx
Hehe, så du har också blivit "biten" :lol:
av Matthias
Nämligen är det sant att geartronic är laddad med risk att ha stora problem? Om det går sonder, kostnader kan vara jättestora.

S80 T6 är bra bil att köra men dyrt att äga? Jag är nödj när bilen fungerar, men om inte sen kan det vara både dyrt och hård att köra.

[quote="branx"]Jag kör en S80 T6´99:a, precis gått 18000mil.

Har inte haft några problem, och jag kör runt 3500-4000mil
om året. Bästa långfärdskamraten och det lutar nu åt

Det är pratas mycket om barnsjukdomar på S80, mycket
är överdrivet men visst fanns det barnsjukdomar.
Men 99:orna är nu nästan 8 år, och barnsjukdomarna
är väck om bilen är välservad.

Hittar du en fräsch S80 med bra servicebok och riktiga mil,
så har du en bra bil.

//Branx[/quote]
av -94 9000 2,3T cse
Tack för svar

Spjällhusen, vad krånglar där? Rent mekaniska problem eller elekroniska? Hur ser man om spjällhuset är bytt?

Mvh
av pluttenboy
(D) En av orsakerna till att S80 har dåligt rykte är dels två synnerligen klantiga motorjournalister som lyckades närapå spränga en motor, tja överfyller man en motor med olja så kan det väll bara gå på ett sätt! Samt ryktesspridning bl.a. På olika forum, att den är dyr ofta går sönder och omöjlig att meka med som lekman etz. Har en bil fått dålig stämpel så sitter det gjutet i folks medvetande. Ta bara Citroën paddan och dess gashydraliska fjädring, det som det är minst bekymmer med skrämmer svensson mest. Trots att det bara var dom första årgångarna som det var problem med.
av Yngvar
Rost burde være inget bekymmer, läs her:
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Rostskydd:
Det är något särskilt med Volvo S80. Det syns direkt när bilen hissas upp på lyften. Varenda plåtskarv är försedd med en kraftig sträng tätmassa. Fiberoptiken avslöjar tjocka vaxlager inuti balkarna. Ur dörrarnas dräneringshål petar Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström ut klumpar av vax. Innerskärmarna är av en ovanligt bra och tätande typ.
Baklucka och huv saknar dock tilläggsbehandling. Det behövs inte heller.
De är av aluminium och garanterat rostfria.
Övriga karossytor som står i förbindelse med yttermiljön har beläggning av zink i varierande tjocklek. De mest utsatta detaljerna har ett galvskikt som är hela 20 my tjockt. Motorupphängningarna och hjulupphängningarna är överdragna med upp till 80 my tjockt zink. Bromsrören är gjorda i koppar-nickellegering vilket visat sig mycket motståndskraftigt mot rost.
– Om tio år ser den här bilen fortfarande bra ut, spår Thomas Widström.
Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]