Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siamthai
Även jag kan rekommendera Aquapel. Jag köpte ett par ampuller från ProRecond våren 2009 och det kostade c:a 100 kr per ampull. Det har fortfarande hyfsad effekt så den behandlingen var jäkligt effektiv (jag kör i.o.f. sig endast ca 500 mil/år). Vill man spara lite pengar fixar man den här glasbehandlingen själv. Tror att man kan kolla på YouTube hur man skall göra.
av Pippolei
Jag har haft min v50 i ca 2,5 år nu och så fort det har regnat har jag knappt behövt använda vindrute torkarna eftersom vattnet bara runnit av vindrutan och även sidorutorna.

Jag var dock tvungen till att byta vindrutan nyligen när det blev sprickor i den, och den nya rutan är som på en gammal vanlig skrot bil d v s vatten dropparna som träffar rutan breder ut sig till en stor pöl direkt och rinner inte alls av rutan.
Jag tog upp detta direkt med glasfirman och han sa att vindrutan måste ha varit glas-behandlad.
Men jag tyckte detta verkade konstigt eftersom jag haft bilen i 2,5 år och både avfettat hela rutan flera ggr och använt mycket spolarvätska, vilket borde resulterat i att effekten iaf hade avtagit lite, vilket den aldrig gjorde.

Vad tror ni?
Jag börjar fundera på om bilen hade WRG (WaterResistenGlass) men att jag fick ett ned-byte i o m vindrute bytet. hur kan man kolla upp sådant så fall?
Jag har en V50 T5 MY05 Momentum.
av Larzan
Sagt och gjort.
Mycket postivt överraskad.

Behöver endast använda torkarbladen vid start och runt 40-60km/h
Undrar vad det använder för medel i?

Igår vid ösregn och motorvägsskörning så hade bilen framför torkarna på dubbelfart medans jag inte behövde använda alls.
Detta kommer jag absolut göra i fortsättningen. Det var ju bättre än nya torkarblad.

Tog 2 filmsnuttar på hur det blev i ganska låg fart.

[youtube]
[/youtube]

[youtube]
[/youtube]
av Volvobeundraren
Har själv gått i tankarna på att behandla rutan själv, och tänkte först köpa aquapel, men så testade jag först biltemas "Rain Off" och har nu haft på det i ca 2 månader, och effekten är fortfarande riktigt bra. La visserligen bara på sidorutorna och och bakrutan, och de blir väl inte utsatta för samma slitage som vindrutan, men ändå.

Jag brukar normalt vara skeptisk till biltemas varor men rain off är verkligen nåt att överväga, just med tanke på priset. En förpackning räcker till flera hel-omgångar till en vanlig bil, och det kostar ju som sagt bara 55 kr. Jämfört med en ampull som kostar drygt 100 kr och som räcker till typ en/några sidorutor blir det ju mycket billigare.
Användarvisningsbild
av siamthai
Volvobeundraren skrev:Har själv gått i tankarna på att behandla rutan själv, och tänkte först köpa aquapel, men så testade jag först biltemas "Rain Off" och har nu haft på det i ca 2 månader, och effekten är fortfarande riktigt bra. La visserligen bara på sidorutorna och och bakrutan, och de blir väl inte utsatta för samma slitage som vindrutan, men ändå.

Jag brukar normalt vara skeptisk till biltemas varor men rain off är verkligen nåt att överväga, just med tanke på priset. En förpackning räcker till flera hel-omgångar till en vanlig bil, och det kostar ju som sagt bara 55 kr. Jämfört med en ampull som kostar drygt 100 kr och som räcker till typ en/några sidorutor blir det ju mycket billigare.
Har läst om andra som använt Biltemas och varit missnöjda. Det har inte hållit länge med deras behandling. Mycket billigare vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag köpte två ampuller aquapel och det räckte till alla rutor runt om (till min S80). Jag behandlade först vindrutan och bakrutan om det som fanns kvar i ampullerna använde jag sedan till sidorutorna .

Det vore intressant om du följde upp hur det blir med Bitemas på lite längre sikt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Biltema anger själva en hållbarhet på 1 månad (Rain Off)
av Talhoffer
Hittade inte dessa ampuller i stan idag tyvärr. Däremot "ClearVue" från Turtle. Hoppas de ger någolunad effekt iaf.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]