Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Geiger
Jag har Mirzamkopior 8x18 på min V70N 05:a, med 225/40-18 på.

Det som stör mig enormt är att att den yttre fälgkanten ligger lite granna utanför däckkanten.
Bakfälgen blir därför lite lätt blästrad från sprutet av framhjulen.

Det konstiga är att på insidan av fälgen så ligger det perfekt - däcket kant i kant med fälgen.
Det verkar som om ytterkanten på fälgen är tjockare i godset, så däcket inte kan bulla över lika bra där.

Känns trist att köpa nya däck efter bara en säsong pga detta. Men jag vill ju samtidigt göra nåt åt det innan bakfälgarna blir fula. Dessutom blir det ju extremt känsligt för kantstötningar.

Jag funderar på att gå upp till 235 istället för 225, och även däck med fälgskyddskant, för att vara på säkra sidan.
Då blir ju istället problemet att däcket tar i hjulhuset vid fullt rattutslag.

Ni med likadana fälgar - hur har ni gjort? Vet nån också om Goodyear Eagle F1 Asymmetric har fälgskyddskant?
av Geiger
Ingen som har Mirzamfälgar, eller kopior, som brukar kallas C-Type, som kan uttala sig?

Däcken jag har på nu är Hankook K110. Googlade lite och fann att flera hade märkt av att just Hankook är/kan vara lite smalare än andra tillverkare. Någon som kan bekräfta detta?
av Geiger
Ok, tack för svaret. Jag har nu köpt ett par Goodyear Eagle F1 Asymmetric, 235, men inte krängt på dom än.
Dock ser dom bra mycket fetare ut än dom Hankook 225 som sitter på nu.

Ska ner och mäta upp dom strax.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!