ZizzoZ skrev:Alla som säger att man får sänka farten när man kör dubbfritt så blir det samma säkerhet som med dubbat? Då kan ni ju lika gärna säga att man kan köra med sommardäck, bara att man får sänka farten ytterligare, förstår inte era argument?
VolvoB20 skrev:Jag kör dubbfritt bla annat för jag tycker det är rent skrämmande hur söndersågad och nedfräst vårt svenska vägnät har blivit alla dubbdäck.
Bromssträckan och kurvkrafterna ökar ju med kvadraten på hastigeheten, det är inte många km/h man behöver slå av på farten med friktionsdäcken för att ha samma marginaler som med dubbar.
Det tycker jag det kan vara värt för miljön och för vägnätet nå jag ändå kör lika säkert med friktion.
Vad är det som är svårt att förstå med det ?:-/ ?:-/ ?:-/
Din liknelse med sommardäck haltar för det är det absurda slitaget på vägnätet jag inte gillar och att hela bilen blir täckt med salt/dubbdelar/nedslipad vägbana.
Ett friktionsdäck sliter inte mer än ett sommardäck så det finns ingen anledning att köra sommardäck på vintern.
Sen är det ju många flera fördelar men friktion, man åker tystare, och man kan ta en sväng till Tyskland och köpa öl. Men det är ju bara extra bonus.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.