Detta skall beskriva en Ford-motor. Jag har själv en 2-liters i en V70 F.
Där ser man tydligt att det är en kedja. Bytesintervallet för den får du kanske fråga verkstaden om, för det måste ju ingå i serviceintervallerna.
Jag kan inte undvika att klaga på den tekniska informationen i handboken. Förr, till Volvo 240 m.fl. var handboken på 100 sidor. Där fick man veta det mesta. Hade man dessutom lite gott handlag och någon liten erfarenhet, så gick handboken näst intill att använda som en verkstadshandbok.
I dag är handboken på 300 sidor, men det är väldigt magert med teknisk information. Det står massvis om hur man ställer in radion och färddatorn, AC:n och stolar m.m. Men inte många ord om hur man sköter eller kontrollerar motorn.
Jämför även antalet säkringar. I Volvo Amazon fanns det 4 säkringar. I sena Volvo 240 var det runt 20. I min V70 är det plats för över 120! Nu används inte alla säkringshållare, beror på utrustning, men ändå. :shock:
Alla på min Volvo-verkstad inkl. säljaren har sagt rem till mig, men jag tror mig veta att det är kedja.
Så, för att vara helt hundra, åk till en Ford-verkstad eller öppna och kolla! ;)
Det måste ju räcka med en inspektionsspegel/tandläkarspegel och lyfta på oljelocket och titta in där. Använd samtidigt en ficklampa så det blir lite ljus. Kolla filmen en gång till så förstår du hur du skall titta och lysa.
det är kedja & det är ingen bytes intervall
livslängden är minst 24 000 mil.
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.