NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av majkz
#459913
Hejsan,

nu är det tänkt att jag ska köpa ny bil - en v50 d5 - 07/08.
så jag tänkte höra lite med er som har koll vad jag det är för fördelar / nackdelar med denna bil.

går d5an bra? är ni nöjda?
hur är de med komfort osv? när man kör långt?
är v50 bra överlag, eller bör jag kolla på andra modeller? (mindre sedan / kombi)

hade tänkt mig att ge mellan 165-190 tusen för en, är det värt de pengarna?

Tack så länge :D
av majkz
#460081
PalmE skrev:Tycker du ska satsa på en MY 08 iaf om har tänkt att lägga dom pengarna, då kom faceliften och den tycker iaf jag ser mycket bättre ut än tidigare modeller.


Mjo, men då måste jag hoppa upp ett par tusenlappar till och jag vet inte om min budget klarar det..
hittar ganska fina -07or som gått under 7-8 tusen mil för cirka 170-185 tusen och det är ju där någonstans min gräns ligger. :(
av Doby
#460198
PalmE skrev:Tycker du ska satsa på en MY 08 iaf om har tänkt att lägga dom pengarna, då kom faceliften och den tycker iaf jag ser mycket bättre ut än tidigare modeller.
Den är inte bara snyggare utan bra mkt tystare också, speciellt med laminerade sidorutor.
Användarvisningsbild
av Silver477
#460818
Bara en notis har laminerade på min 07 C30 och den är tystare än 08:an jag hade innan med vanliga rutor :o
#460826
Kvalitén verkar variera rätt mycket på V50. Många har haft problem med knarr och knirk även på bilarna från -08 de fixat en del barnsjukdomar. Rent utseendemässigt tycker jag faceliften gör mycket.

Det är högst personligt och subjektivt men jag tycker att kombinationen automat-låda och D5:an inte är helt optimerad. Den är programmerad på ett sätt att det är väldigt lätt att få en osofistikerad turboknuff, speciellt när man skall iväg snabbt men utan panik. Det är svårt att dosera på ett avvägt och förutsägbart sätt. Man märker detta också när rullar man skall ge "ny" gas, och trycker till lite. Då blir det hästspark helt i onödan. Så stadstrafik drar både mycket soppa och ger en ryckig karaktär innan man lärt sig den. Sportigheten tas något bort av fördröjningen vid kick-down. Ibland när man skall ut snabbt och trycker till, "tänker" lådan onödigt länge, och sedan kommer allt på en enda gång.

Dessutom varvar den ur för mycket vid normalt gaspådrag, likt de flesta andra Volvo från de här årsmodellerna. Den går helt i onödan upp till 2000+ även vid högst moderat gas.

Fast nu har jag bara fokuserat på det negativa. Om det inte varit för de ovanstående osofistikerade beteende (fr.a. stadstrafik) är den närmast perfekt. Snygg, lagom stor, prisvärd jämfört med tyskarna.

Det är så jag upplever motor och drivlina, men långt ifrån alla håller med mig.
av majkz
#460828
StringerBell skrev:Kvalitén verkar variera rätt mycket på V50. Många har haft problem med knarr och knirk även på bilarna från -08 de fixat en del barnsjukdomar. Rent utseendemässigt tycker jag faceliften gör mycket.

Det är högst personligt och subjektivt men jag tycker att kombinationen automat-låda och D5:an inte är helt optimerad. Den är programmerad på ett sätt att det är väldigt lätt att få en osofistikerad turboknuff, speciellt när man skall iväg snabbt men utan panik. Det är svårt att dosera på ett avvägt och förutsägbart sätt. Man märker detta också när rullar man skall ge "ny" gas, och trycker till lite. Då blir det hästspark helt i onödan. Så stadstrafik drar både mycket soppa och ger en ryckig karaktär innan man lärt sig den. Sportigheten tas något bort av fördröjningen vid kick-down. Ibland när man skall ut snabbt och trycker till, "tänker" lådan onödigt länge, och sedan kommer allt på en enda gång.

Dessutom varvar den ur för mycket vid normalt gaspådrag, likt de flesta andra Volvo från de här årsmodellerna. Den går helt i onödan upp till 2000+ även vid högst moderat gas.

Fast nu har jag bara fokuserat på det negativa. Om det inte varit för de ovanstående osofistikerade beteende (fr.a. stadstrafik) är den närmast perfekt. Snygg, lagom stor, prisvärd jämfört med tyskarna.

Det är så jag upplever motor och drivlina, men långt ifrån alla håller med mig.


Tack så mkt, väldigt givande och bra svar. Uppskattas helt klart! :)

Har faktiskt tittat på endel 08or nu och hittat endel i min prisklass.. Är lite inne på automat, men kanske ska börja fundera på manuell också, om jag tänker på det du skrev?

Är lite i valet o kvalet om jag ska köpa från bilfirma (väldigt begränsat urval) eller om jag ska försöka hitta en på blocket.. Är smått osäker på att köpa privat, känns såklart inte lika tryggt som att köpa på firma.

Har någon tips om vad man bör kolla efter när man provkör bilen?
Användarvisningsbild
av opA
#460841
Jag hade utan tvekan köpt hos en bilfirma och få alla garantier det innebär. Köper du privat har du inget att säga till om efteråt.

Sen om du ska välja automat eller manuell hade jag sagt manuell. Vill du kunna gasa som du själv vill och kunna använda D5:ans vridmoment m.m så är de bättre och roligare med manuell.
av majkz
#460846
opA skrev:Jag hade utan tvekan köpt hos en bilfirma och få alla garantier det innebär. Köper du privat har du inget att säga till om efteråt.

Sen om du ska välja automat eller manuell hade jag sagt manuell. Vill du kunna gasa som du själv vill och kunna använda D5:ans vridmoment m.m så är de bättre och roligare med manuell.


Lutar åt bilfirma faktiskt.
okey, men man kan ju använda de manuella läget om man väljer en med automat?!
ger inte samma "effekt" kanske, då den växlar av sig själv tillslut ändå om man varvar ur för mkt? om jag inte är helt ute och cyklar ;)
#460916
majkz skrev: Lutar åt bilfirma faktiskt.
okey, men man kan ju använda de manuella läget om man väljer en med automat?!
ger inte samma "effekt" kanske, då den växlar av sig själv tillslut ändå om man varvar ur för mkt? om jag inte är helt ute och cyklar ;)
Glöm att växla manuellt med Geartronic. Man kan definitivt inte få den att växla upp tidigare. Det enda den duger till är motorbroms. Om du inte har något principiellt mot automat satsa på manuell. Du kommer också kunna köra den relativt snålt. Själv står jag ut med automaten eftersom jag inte gillar manuell övht.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]