Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, Har en Xc90 som har ett missljud då bilen är kall och då den ligger i D. Vid 2000varv börjar ljudet och ökari takt med varv antalet. Det låter som att tickande/skrapljud. Ljudet avtar helt när bilen är varm. Vissa dagar låter det inget. Förra året under vintern/hösten var det likadant.

Avgassystemet/ljuddämparen har lite små hål på utsidan och bör bytas, kan ljudet ha något med avgassystemt att göra. Har kollat och inget verkar vara löst.

Hjälp!!!!
Låter ljudet endast i D eller enbart lite mer?? Även vid gaspådrag eller endast vid tomgång??
Jag hade samma symtom på en gammal V70 med automat. På den spelade inte växelläget någon roll. Det avtog ju varmare bilen blev. Då var det ljuddämparens/katalysatorns värmeplåt som satt lite löst. Ju varmare den blev desto mer expanderade den och ljudet upphörde.

EDIT: Såg nu att det ökar vid gaspådrag... Sorry...
Ricke77 skrev:Låter ljudet endast i D eller enbart lite mer?? Även vid gaspådrag eller endast vid tomgång??
Jag hade samma symtom på en gammal V70 med automat. På den spelade inte växelläget någon roll. Det avtog ju varmare bilen blev. Då var det ljuddämparens/katalysatorns värmeplåt som satt lite löst. Ju varmare den blev desto mer expanderade den och ljudet upphörde.

EDIT: Såg nu att det ökar vid gaspådrag... Sorry...
Missljudet uppstår i växelläge men försvinner efter ca 7 minuter körning.
bubba78 skrev:
Kojje skrev:Grenrörspackning kanske.

Tror du att det kan vara grenrörspackningen? Varför skulle den låta?
Den är av metall och expanderar när den blir varm och då blir det tätt eller tätare och ljudet försvinner eller minskar läcker den får du ett ökat ljud vid belastning då farten på avgaserna ökar.

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]