Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Ja, du har med all sannorlikhet rätt. Det är ju dessvärre värre svårt om man inte vet källan bakom klippen. Men S60´n kan även den vara trimmad ;-//

Hur som helst kan vi nog säkert komma överens att det är onekligen 2 väldigt kompetenta och välbyggda bilar och det är som sagt bara skoj att Volvo gör så fina bilar numera att de faktiskt kan konkurrera med tyskarna i vissa modeller :-)-)
av Steff 99
Men varför vill alla att T6 skall vara snabbare än vad Volvo uppger, den är långsammare än en AMG C-klass likaså en M3, sätter ni er i T6:an så kommer ni att uppleva den känslan också, att kraften inte riktigt finns.
Med det är inte det samma som att T6 inte är kompetent, jag tycker att väghållningen är långt bättre än på någon annan Volvo.
Visst man kan ta fram en massa Youtube filmer som helst , men man vet aldrig om det är standardbilar eller inte.
Så vi får förlita oss på fabrikssiffrorna och vad de säger.

Ps. jo vi talar om mellanklass segmentet och det är storleken inte prestanda som gäller.
av viktore
Amli skrev:Ja, du har med all sannorlikhet rätt. Det är ju dessvärre värre svårt om man inte vet källan bakom klippen. Men S60´n kan även den vara trimmad ;-//

Hur som helst kan vi nog säkert komma överens att det är onekligen 2 väldigt kompetenta och välbyggda bilar och det är som sagt bara skoj att Volvo gör så fina bilar numera att de faktiskt kan konkurrera med tyskarna i vissa modeller :-)-)
Ja det är alltid vanskligt att titta på amatörinspelade klipp. i S60 vs C32 AMG står det dock att S60in är original 304 mot C32ans 360hk.
Som sagt ställer jag mig dock också tveksam till resultatet i det klippet, C32 AMG är en bil som 335 får det ordentligt svettigt mot. Men man kan ju altlid hoppas på att Mercan inte är sönderkörd och att resultatet speglar T6ans prestanda :)
Steff 99 skrev:Men varför vill alla att T6 skall vara snabbare än vad Volvo uppger, den är långsammare än en AMG C-klass likaså en M3, sätter ni er i T6:an så kommer ni att uppleva den känslan också, att kraften inte riktigt finns.
Volvo uppger ju bara 0-100 tid och det är ju somsagt inte bara det man ska kolla på, men 6.5s till 100 är dåligt för en bil med 304hk/440nm och 4WD. Därför är det ju glädjande om T6 klår den tiden, oavsett vilka andra bilar den rår på.

Sen ska man kanske inte dömma ut en bil helt efter vad fartkänslan säger. Har du någongång kört äldre S60/V70 med starkare motor, T5 exv så vet du vad jag menar. Man känner sig lite avskärmad från bilens acceleration och känner aldrig nåt speciellt drag trots 260hk och förhållandevis låg vikt. Men kollar man på hastighetsmätaren så ser man att det rör på sig :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
?:-/ ?:-/ ?:-/
Amli skrev:Vi pratar som sagt bäst prestanda i bil. Inte vilket bilköp som är mest ekonomiskt.
Ska vi då för övrigt bara prata pris kontra prestanda. Ta då en Ford Focus RS. Den är 100K billigare än en T6 och även den lär lägga T6 bakom sig...
Ehhh ja ha och varför fick inte RSen vara med då den har bättre prestanda, den är ju definitivt i mellanklas storlek.
XC90_Executive skrev:Fast vi pratar väl storlek här? :wink:
Mellanklass-storlek.
Och varför kunde man inte ha med 325i då, den är väl också mellan-klass storlek.
Amli skrev:Du förstår, VolvoB20, vi diskuterar nämligen i tråden bilar i det så kallade mellanklass segmentet. Och dit kvalar tyvärr inte Audi RS6. Inte heller någon modell från Porsche, Ferrari eller Lamborghini. Men det är ju förstås jättefina bilar det oxå.
Så varför kvalar inte RS6 in då ni skriver att det bara är prestanda som räknas och inte ekonomi ?
Amli skrev:Vi pratar som sagt bäst prestanda i bil. Inte vilket bilköp som är mest ekonomiskt.
Och var är Impressan, det har ju "världsrekord" runt ringen för 4 dörrars sedaner, det är ju prestande det och inte bara ett rattlås-race rakt fram 0-100.

Nä jag tycker ni ska ta en funderare till 100.000 kr är 100.000 kr, Och så mycket högre landade Audi, MBW och Merca när jag fick offert nyss....

Tänke er om försäljnings och kostruktionschefen på volvo på personalmötet sagt till sina kosntruktörer som sitter och sparar 50 öringar på varje detalj, "I dag har vi besämt att ni får bränna av 100.000 kr till per bil, på motor, väghållning, komfort och säkerhet " det vore en revolution.

Jag tycker inte man kan bortse från priset när man jämför, då blir det bara äpplen och päron.
av Steff 99
VolvoB20 skrev: Jag tycker inte man kan bortse från priset när man jämför, då blir det bara äpplen och päron.
Priset är intressant , men jag fick en knäpp på näsan i ett tidigare inlägg då jag jämförde just kostnader och pris.
Där du tyckte att det var ointressant eftersom 70% av nybilsförsäljningen var tjänstebilar.

Och äpple o päron blir det om man jämför leasingkostnader och ägandekostnader vid köp.
100.000 i merkostnad för en bil kan ev. ge högre leasingkostnad, men månadskostnaden baseras ju också på restvärdet, antal år och körsträcka.

Så jag håller med det är inte lätt att hänga med när försutsättningarna i spridda kommentarer baseras på olika ekonomiska kalkyler köp alt. leasing.

Men låt oss konstatera att Audi RS6 inte är en mellanklassbil utan det är A4:n
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hur många officiella 0-100tider har ni sett på S60/V60 T6?

På Volvocars.se står det 6,5s på S60 och 6,2s på V60. Rätt ska vara 6,1s på S60 och 6,2 på V60.
av Amli
XC90_Executive skrev:Hur många officiella 0-100tider har ni sett på S60/V60 T6?

På Volvocars.se står det 6,5s på S60 och 6,2s på V60. Rätt ska vara 6,1s på S60 och 6,2 på V60.
Ja, det låter onekligen märkligt att V60 skulle vara snabbare än S60... Men det står även att S60 väger mer än V60. 1813 resp. 1742.
Vart får du tiden 6.1?
av Amli
VolvoB20 skrev:?:-/ ?:-/ ?:-/

Ehhh ja ha och varför fick inte RSen vara med då den har bättre prestanda, den är ju definitivt i mellanklas storlek.
Nej, RS6 är ingen mellanklass storlek hur gärna du än vill det. RS4 är det däremot.
VolvoB20 skrev: Och varför kunde man inte ha med 325i då, den är väl också mellan-klass storlek.
325 passar in bra i diskussionen.
VolvoB20 skrev: Nä jag tycker ni ska ta en funderare till 100.000 kr är 100.000 kr, Och så mycket högre landade Audi, MBW och Merca när jag fick offert nyss....

Jag tycker inte man kan bortse från priset när man jämför, då blir det bara äpplen och päron.
Jag håller med. Men det är Volvo själva som vill jämföras med dessa bilmärken. Personligen tycker jag att det är bättre att jämföra med märken som VW, SAAB, Opel, Toyota mfl.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Ja, det låter onekligen märkligt att V60 skulle vara snabbare än S60... Men det står även att S60 väger mer än V60. 1813 resp. 1742.
Vart får du tiden 6.1?
Tjänstevikten på S60 T6 awd ska vara 1773kg.

Nya pressinfon
av Arese
6,1 sek till 100 känns ju bättre! Även om känslan bakom ratten såklart är viktigare än tiondelar hit och dit. Volvo och tydlig extern kommunikation tycks vara två icke kompatibla storheter....

Återigen så förstår jag dock inte önskan att hela tiden jämföra bilar som är på pricken likvärdigt utrustade. Bilens egenskaper är ju inte på pricken likadana så varför måste utrustningen vara det? Titta exempelvis på hur många 335:or som utrustas med både automat och fyrhjulsdrift. Väldigt liten andel. Denna typ av lite roligare bilar gör ju sig helt klart bäst med bakhjulsdrift och manuell låda.

Mvh
Arese
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30