- fre 29 okt 2010, 10:57
#460128
Det finns ju några alternativ. Till TDI-motorn så finns det ju möjlighet att montera en bensin-topp. Är väl en hel del folk som gjort så för att bygga vassare S2or och S4or. Men då lär man dels svetsa på blocket för en vattenkanal och så lär man borra upp hålen i toppen för bultarna eftersom dem skiljer 1mm i diameter.
Verkar finnas 2 versioner på D5, men jag ska inte svära på det. Och på dem tidigare så är det oljekanaler som inte passar längre, man lär fixa andra bultar till toppen och så blir det ju lite knep och knåp med att få fram passande kolvar och stakar. Sen kan man få anpassa toppen lite beroende på vilken toppackning och topp man tänkt använda. Sen är ju ett sådant block högre med. På den nyare varianten på D5 så sägs det att bensintoppen ska passa utan ombyggnationer, men det är ytterst obekräftade uppgifter.
Men frågan är ju vad du kör med för block nu och va du eventuellt har gjort åt det? Spräckt block i överkant låter ju i mina öron som ett tidigt 83mm block och dem håller dåligt, speciellt utan förstärkningar. Men bygger man rätt så får man dem att hålla med. Och byter man till nyare block, eller ett som är förstärkt så finns det helt andra möjligheter till att det att hålla. Och har din ett 81mm så är det snarast frågan om ren otur eller så har motorn i ett tidigare skede råket ut för något, kokat kanske. Men för normala trimningar finns ingen egentlig anledning att köra med nåt annat än bensinblock.