Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Codriver
Problemet är att oljespillet är så stort att det på bara kanske 5-10mil kommer olja droppandes från intercoolern.

Den lilla slangen som sitter vid förvärmningen för vevhusgaserna var ska den vara kopplad?

Äh vafan var ska jag läsa om det här? Känns som om jag frågar om allt... :???:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Lilla slangen ska va kopplad till ett uttag till förvärning av gaserna. På tidiga turbomotorer så gick det et rör under tändstiftskåpan den slangen skulla anslutas till, vette fasen hur det ser ut på dem nyare.
av Codriver
Vevhusventilationen var igensatt även vid den förvärmningen som sitter på insugsslangen mellan LMM och turbon.
För information kan jag tala om att den lilla slangen som går till denna värmare sitter fast i gaveln till insugsröret på kamremssidan.

Sammanfattningsvis verkar det som om oljesölet efter turbobytet i denna V70 kom sig av att vevhusventilationen inte fungerade tillfredsställande. Jag fick göra rent slangar, burken på framsidan, förvärmningen vid insugsslangen och kaneln hela vägen ner i tråget innan jag fått det bra.

Ett stort tack för tipsen och tålamodet ni visat för en novis i denna biltyp...
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]