Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej

Har nu hänt 2ggr då bilen stått ute hela dagen och det har varit runt 0 grader. Startar bilen varpå jag får varningen "Låg kylarvätske nivå, stanna bilen snarast". Meddelandet försvinner efter ca 1min. Va kan detta bero på???

Kan ju tillägga att kylarvätskenivån är på nästan max
Användarvisningsbild
av Bosse78
XC90_Executive skrev:Den står inte i lutning?
Kan eventuellt ha stått i lite lätt lutning. Slocknade iofs för att sedan tändas en kort stund i första nedförsbacken vid körning... Borde lutning spela någon roll??? Har bara inträffat då bilen är kall ( runt 0)
av Novis01
Hade liknande fel på min förra bil, V70II MY2008. Tändes ibland vid start men slocknade efter kort tid,
max 30 sek. Kanske någon givare som inte mår bra?
av lobbysleeper
Har också sett detta på en och samma V70 MY08 vid ett flertal gånger, vet inte hur den egentliga kylarvätske nivån var, men tror inte den är så låg som systemet vill tro.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Bosse78 skrev:Kan eventuellt ha stått i lite lätt lutning. Slocknade iofs för att sedan tändas en kort stund i första nedförsbacken vid körning... Borde lutning spela någon roll??? Har bara inträffat då bilen är kall ( runt 0)
Jag körde S80 V8 innan. Det är väldigt lite som krävs för att den precis ska gå under min (och börja varna). Så när jag parkarade i lutning (oftast med fronten neråt) varnade den för låg kylvätskenivå när jag kom ut morgonen därpå. Det kan vara så att du behöver fylla på kanske 1 dl vatten/glykol för att det ska sluta.
Användarvisningsbild
av Bosse78
XC90_Executive skrev:
Bosse78 skrev:Kan eventuellt ha stått i lite lätt lutning. Slocknade iofs för att sedan tändas en kort stund i första nedförsbacken vid körning... Borde lutning spela någon roll??? Har bara inträffat då bilen är kall ( runt 0)
Jag körde S80 V8 innan. Det är väldigt lite som krävs för att den precis ska gå under min (och börja varna). Så när jag parkarade i lutning (oftast med fronten neråt) varnade den för låg kylvätskenivå när jag kom ut morgonen därpå. Det kan vara så att du behöver fylla på kanske 1 dl vatten/glykol för att det ska sluta.
Ooops!

Nu när jag satt mig i bilen började den varna innan jag ens startat bilen. Gick ut för att titta på behållaren och noterade att nivån var strax under min och inte max som jag tidigare trodde :roll: (Fanns nog inte i min tankevärld att min-strecket skulle kunna sitta så högt). Tänkte nu fylla på kylarvätska men ser i manualen att volvo säger man ska använda glykol med av dom godkända antikorrosionsegenskaper... Vad innebär det ??? Jag har alltid bara köpt en liter glykol på biltema vid behov och varit glad men nu när jag tittar lite närmare på mekonomens sida ser jag att glykol kommer i flera olika färger i shit. Alltid lär man sig nått nytt. Va ska man ha för glykol egentligen ??? Olika färg olika egenskaper ???
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Volvos egen glykol är väl enklast :) Grön. Kostar runt 60kr per liter koncentrerad (ger 2 liter färdigbl.)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Bosse78
XC90_Executive skrev:Men vi pratar om kanske 1 dl. Min verkstad sa att det går utmärkt att bara fylla på vatten, när det bara rör sig om ca 1 dl.
Jo de kan man ju förstås göra... Men är det nån som vet vad skillnaden är mellan alla dessa glykol färger, eller är det bara färgen som skilljer ??? Eller är det en såndär luring där priset är skillnaden ? :p
Sänka volvo 740 40mm?

Så länge du inte har några vä[…]

Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]

Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-201[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]