Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lyckyman77
Hej, Jag har en volvo 850 gle automat. Har fixat till en del saker på min bil så som bytt oljefällan för bilen var orkeslös och läckte olja som den. Nu är de så att den fortfarande läcker olja, men jag har fyllt i ett medel som gör packboxar mm mjuka igen o det verka funka till en viss gräns bara. Frågan jag har är då om det kan vara packboxen mellan låda och motor eller om det kan komma från andra ställen?? Det är rätt skitigt och kladdigt underede. Hittar inget super medel som kan lösa upp gammal smuts och olja. Finns det ngn som har förslag o ider så är jag glad. Mvh Robban
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Gjort en vettig rubrik!
av patrix
Hej och välkommen till forumet!

Börja med att läsa http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=53&t=2
i synnerhet "Om du behöver hjälp med något så försök att skriva en relevant rubrik, så att man direkt kan se om man kan hjälpa till eller inte. Kom ihåg: För du ska få ett bra svar krävs det ju att du ställer en bra fråga =)"

Är ingen expert, men tät vevhusvent ger ofta följdfelet att packboxen mellan motor växellåda trycks ut. Att fixa detta är dyrt om man inte har tid och kunskap att göra jobbet själv. Finns mycket info om det om du söker här på forumet.

Skulle inte rekommendera att du häller i packboxfix eller några andra mystiska medel i motorn. Dessa brukar bara förvärra problemen.

Mvh /Patrik
av *pettson*
Behövs inga supermedel. Till och med FLüggers kallavfettning är en ypperlig produkt som löser både gammal och färsk olja, undviker du allt som heter miljöavfettning och luktar sprit så kommer det att lossna. Spruta på, gnugga om det verkar tjockt, vänta, skölj av. Upprepa tills det är rent. Rengör under och över så allt är rent, nu ser du enkelt vart det kommer ifrån.
av Lyckyman77
*pettson* skrev:Behövs inga supermedel. Till och med FLüggers kallavfettning är en ypperlig produkt som löser både gammal och färsk olja, undviker du allt som heter miljöavfettning och luktar sprit så kommer det att lossna. Spruta på, gnugga om det verkar tjockt, vänta, skölj av. Upprepa tills det är rent. Rengör under och över så allt är rent, nu ser du enkelt vart det kommer ifrån.
Låter bra, Det skall jag göra,
av Lyckyman77
patrix skrev:Hej och välkommen till forumet!

Börja med att läsa http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=53&t=2
i synnerhet "Om du behöver hjälp med något så försök att skriva en relevant rubrik, så att man direkt kan se om man kan hjälpa till eller inte. Kom ihåg: För du ska få ett bra svar krävs det ju att du ställer en bra fråga =)"

Är ingen expert, men tät vevhusvent ger ofta följdfelet att packboxen mellan motor växellåda trycks ut. Att fixa detta är dyrt om man inte har tid och kunskap att göra jobbet själv. Finns mycket info om det om du söker här på forumet.

Skulle inte rekommendera att du häller i packboxfix eller några andra mystiska medel i motorn. Dessa brukar bara förvärra problemen.

Mvh /Patrik
Så sant kanske ang medlen i motor oljan, men det var en desperat åtgärd då det läcker mycket. Det har blivit mindre läckage. Att köpa packboxen är inte dyr så vitt jag vet, men att byta den på en värkstad kostar multum. Jag har en del erfarenhet av volvo. Men jag är mer problemlösare. :D
av *pettson*
Man är INTE problemlösare om man häller mjukmedel i oljan för att förhindra packboxläckage, förlåt, men ingen bransch anser att fusklaga tillfälligt är att lösa ett problem? Möjligen att förskjuta reparationen av ett problem? Läckaget beror på att packboxen är skadad i tätningsläppen. Alltså inte för att dom blivit hårda. Lösningen på det när man köper en ny är att dom är modifierade med en filttätning så att dom håller damm utifrån borta från packboxen.
Det finns bara ETT sätt att täta= byta och se till så det inte är sår i vevaxeln. Är det sår i vevaxeln måste packboxen flyttas in.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]