Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stark
Hej

ja har lite problem med min gamla 240 från 82-, bilen startar när man bogserar igång den men inte när ja försöker vrida nyckeln. Har bytt fördelarlock, brytare, tändstift, tändkablar, någon kondensator vid fördelarlocket och även tändspole. efter man bogserat igång bilen så hackar den och baktänder.

All hjälp uppskattas
av Rådlös
Har du ställt in tändningen korrekt?
På vilket sätt fungerar det inte med starten? Låg batterispänning? Glapp i tändningslåset? Trasig startmotor?
Startar den direkt med rullstart, eller får du hålla på en lång stund? Har du testat med startgas? Har du kollat förgasaren (för du har väl förgasare?)? Flottörventilen eller bränslepumpen kan vara dåliga.
Beskriv mer.
av Stark
tändningen ställde ja in för några månader sen så den ska vara korrekt inställd, när ja försöker starta han med nyckeln så går han på startmotorn och puffar lite ibland men han vägrar starta, Bogseringen startar han nästan på en gång han puffar lite där med sen så går den, startgas funkar inte det heller . förgasaren skall funka köpte en begagnad från skroten som skulle vara testat på något sätt, membranet är bytt för några månader sen, Han får upp bensin ur bränslepumpen så tror itne det ska vara något fel
av Rådlös
Det låter ju som Hilmer säger: Fel tändinställning.
När du har bytt brytarspetsar så har du också ändrat tändläget eftersom det var inställt för dom gamla brytarna. I förlängningen kan ju också hela fördelaren vara utsliten. Känn på axeln både i sidled och uppåt-neråt. Om det glappar är lagren slut.
Om det är så, så finns 123 Ignition till din motor. En helelektronisk och brytarlös fördelare som du inte behöver bekymra dig om när du väl har installerat den. Den överlever troligen din bil. Sök på nätet.
av Stark
när ja tänker efter så tror ja att felet uppkom efter ja bytte brytare så det kan nog vara felet, får testa imorgon med att kolla tändningen :D
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]