Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Henke3 skrev:Clas Ohlson har Dremel
Tack för det, jag har en Clas Ohlsson i närheten så jag skall gå dit och se om Dremel är vad jag behöver.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag måste kunna se om det verkligen är vad jag behöver, jag har av erfarenhet lärt mig att en bild och verkligheten kan skilja sig mycket. Men tack i alla fall. :)

Mvh GK
av tuxedo
Hej GK.

Såg ditt probl. i gårkväll. har nu varit och tittat på min 940, den borde vara lika, så jag tänkte beskriva hur jag skulle göra om det kan vara något värt.

Om jag inte minns fel så är väl själva givargroppen c:a 4 cm lång under flänsen där fastsättn. skruven sitter.

Givarkroppen har ibland en tendens att svälla när den blir gammal som du ju också konstaterat.
Men ytan på kroppen som sticks ner i hållaren är om jag minns rätt av plast.
Det betyder ju att om du värmer på själva hållaren (försiktigt med gassvets) så borde plasten kunna mjukna, ev. smälta lätt och då kanske det går att få rörelse på den.
Skärma ev. av mot givaren så att den inte smälter för då har du ju inget att dra i.
Det kan ju också vara alumin.oxidation i hållarhålet.

Försök att efter värmningen bända upp med en eller två passande mejslar på var sida under plastflänsen för skruven.

Skulle detta inte hjälpa kan du försöka att med en rundfil eller ett slipsstift fila upp ett hål i den springa som omger hållaren.
Hålet görs så stort att det går att kränga ner en mejsel som du kan göra en vinkelbock på längst ut i spetsen. Värm mejseln med gassvets när du bockar. (Efter att ha läst alla dina inlägg på forumet gissar jag att du har en gassvets). :D
Försök sedan att få mejselbocken under impulsgivsren och dra uppåt samtidigt som du eller en medhjälpare bänder under plastflänsen.

Det här tyckte jag vart lite invecklat att beskriva men som alternativ till att demonera hela sprängkåpan kan det kanske vara värt ett försök.

Hoppas bara att du förstår hur jag menar.

//tuxedo.
Senast redigerad av 2 tuxedo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tack för ditt svar, jag har övervägt den lösningen också men kommit fram till att den om den går snett kan göra det ännu värre. Dessutom är 240 trängre mellan motor och torped samt att sockeln ser lite annorlunda ut.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag tror nästan att värma är bästa och snabbaste lösningen. Det finns ju utrymme nog för att komma åt på 240 tycker i alla fall jag ;) Skiter det sig totalt är det ju "bara" att ta bort lådan. Tror inte att någon annan variant skulle kunna fungera så värst. Att slipa blir nog ett helvete att hålla på med...

Värm på givaren och dra i sladden så borde det ju gå om man tar det försiktigt, då borde det gå att komma åt
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag skall göra ett försök att slipa eller kanske värma men jag har kommit fram till att jag måste ta bort röret mellan värmepaket och vattenpump för att öka tillgängligheten.

Mvh GK
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]