Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
EDE (163hk) är dessutom klart tröttare än 320d (177hk) pga sin miljöoptimering.
av viktore
Amli skrev:
viktore skrev:
Amli skrev: Jo, det är ganska stor skillnad. Då kan man lika gärna jämför 325 med T6. Det är lika stor skillnad. Och jag håller med dig helt att man inte enbart ska jämföra 0-100 tider, det är bara lättast då det mer eller mindre är en standard och ganska lätt att mäta. Men om vi ska jämföra de övriga distanserna tror jag tyvärr att skillnaden till 335 blir ännu större. Lägg till någon kurva dessutom och Volvon är borta ;-//
Du kan väl dela med dig av dina erfarenheter från de båda bilarna? Utifrån det du skriver låter det som att du tillbringat åtskilliga timmar bakom ratten både i en 335 och S60 T6 :-)-)
Så kan väl även du ;-//

Det är verkligen skoj att se allas olika mer eller mindre aggressiva inlägg för att någon tycker olika. Huvudsaken är att man själv blir nöjd med sin bil. Det är trots allt bra att vissa här på forumet kan ha en något sålunda öppet sinne och diskutera andra bilar än Volvo och se att det finns andra biltillverkare som faktiskt oxå gör bra bilar... ;-//
Jag har kört en del 335xDrive sedan, dock med 6växlad manuell och kan säga att det är en bil som går bra men det är ingen M3 dräpare. Den var lite snabbare än en manuell S60R, och jag har aldrig sett något test med S60R där den nått 164km/h slutfart, som nya T6. Min slutsats är således att en S60 T6 mot en 335 med likvärdig setup är fullt jämförbara prestandamässigt.

Det är intressant att diskutera prestanda, eftersom det gäller ren och skär fakta och inte subjektiva åsikter eller tyckanden. Antingen är en bil snabbare, långsammare eller lika snabb som en annan i ett specifikt intervall, eller flera/alla.
I debatt om exempelvis inredningskvalitet kan man enkelt hävda att man tycker bil X har bättre interiörkvalitet än Y, det är subjektivt tyckande och alla har rätt i sina egna ögon - ingen diskussion förändrar detta faktum eftersom det inte finns något "facit". I en prestandadiskussion som kan baseras på fakta känns det däremot inte trovärdigt att säga att S60 T6 inte kan jämföras med 335 - för att man "tror" att T6 blir förnedrar i raktframprestanda, och ännu mer på bana. Såvida du inte har något som styrker det du tror?

Jag har plockat fram siffror och fakta som, iallafall i de tester som gjort hittils av S60 T6, pekar på att en T6 inte hamnar långt efter en 335. Någon kanske sitter på tider som tyder på annat? Fram med dessa då, väntar fortfarande tålmodigt på testet där 335 gör 0-100 på 5s blankt 8)
av Amli
viktore skrev: Jag har kört en del 335xDrive sedan, dock med 6växlad manuell och kan säga att det är en bil som går bra men det är ingen M3 dräpare.
Haha, nu börjar det spåra ut helt. För det första så förstår väl vem som helst att inte en 335 (oavsett drivning) rår på en M3 och för det andra för att "dräpa" en M3 så börjar vi snacka bilar som 911 Turbo.

Hur hamnade vi här utifrån Volvo S60 2.0T? :mrgreen:
av Lövet
viktore skrev:Fram med dessa då, väntar fortfarande tålmodigt på testet där 335 gör 0-100 på 5s blankt 8)
Du har redan fått ett test där den gör 0-100 km/h på 5,4s. Det var dessutom med gamla motorn.
av Arese
Prestanda kan du absolut mäta och jämföra! Det är ju dessutom kul och upplysande. Återstår bara vem som mäter och hur samt under vilka förutsättningar. På detta forum verkar många mer övertygade om sin egen förmåga med IPhone och videokamera än biltillverkarnas med deras något "annorlunda" resurser..... :D

Jag har inte sett någon källa som gjort ett test mellan 335 och nya T6. Det enda media jag sett som testat både 335 och nya T6 var någon amerikansk tidning som jag tror XC90 Executive länkade till där 335:an var 0,7 sek snabbare till 60 mph. Alltså helt i linje med skillnaden enligt tillverkarna.

Att 335:an också rastar gamla S60R ordentligt konstaterade Teknikens värld redan 2006 då 335:an (med automat) gjorde 0-100 på 5,3 och kvartsmilen på 13,7 sek. Motsvarande siffror för den manuella S60R var 6,3 och 14,5 sek. Autozeitung körde för övrigt 330i på 6,1 sek till 100 med automat så den är också en intressant referens.

Så baserat på dessa siffror och mina egna intryck bakom ratten så konstaterar jag att en 335:a är märkbart piggare än nya T6. Mycket siffror blir det - inte helt lätt att jämföra nåt så "enkelt" som prestanda med så många olika källor after all...?

Mvh
Arese
av perhall
viktore skrev:Jo, det är ganska stor skillnad. Då kan man lika gärna jämför 325 med T6. Det är lika stor skillnad. Och jag håller med dig helt att man inte enbart ska jämföra 0-100 tider, det är bara lättast då det mer eller mindre är en standard och ganska lätt att mäta. Men om vi ska jämföra de övriga distanserna tror jag tyvärr att skillnaden till 335 blir ännu större. Lägg till någon kurva dessutom och Volvon är borta ;-//
Du kan väl dela med dig av dina erfarenheter från de båda bilarna? Utifrån det du skriver låter det som att du tillbringat åtskilliga timmar bakom ratten både i en 335 och S60 T6 :-)-)[/quote]

Så kan väl även du ;-//

Det är verkligen skoj att se allas olika mer eller mindre aggressiva inlägg för att någon tycker olika. Huvudsaken är att man själv blir nöjd med sin bil. Det är trots allt bra att vissa här på forumet kan ha en något sålunda öppet sinne och diskutera andra bilar än Volvo och se att det finns andra biltillverkare som faktiskt oxå gör bra bilar... ;-//[/quote]

Jag har kört en del 335xDrive sedan, dock med 6växlad manuell och kan säga att det är en bil som går bra men det är ingen M3 dräpare. Den var lite snabbare än en manuell S60R, och jag har aldrig sett något test med S60R där den nått 164km/h slutfart, som nya T6. Min slutsats är således att en S60 T6 mot en 335 med likvärdig setup är fullt jämförbara prestandamässigt.

Det är intressant att diskutera prestanda, eftersom det gäller ren och skär fakta och inte subjektiva åsikter eller tyckanden. Antingen är en bil snabbare, långsammare eller lika snabb som en annan i ett specifikt intervall, eller flera/alla.
I debatt om exempelvis inredningskvalitet kan man enkelt hävda att man tycker bil X har bättre interiörkvalitet än Y, det är subjektivt tyckande och alla har rätt i sina egna ögon - ingen diskussion förändrar detta faktum eftersom det inte finns något "facit". I en prestandadiskussion som kan baseras på fakta känns det däremot inte trovärdigt att säga att S60 T6 inte kan jämföras med 335 - för att man "tror" att T6 blir förnedrar i raktframprestanda, och ännu mer på bana. Såvida du inte har något som styrker det du tror?

Jag har plockat fram siffror och fakta som, iallafall i de tester som gjort hittils av S60 T6, pekar på att en T6 inte hamnar långt efter en 335. Någon kanske sitter på tider som tyder på annat? Fram med dessa då, väntar fortfarande tålmodigt på testet där 335 gör 0-100 på 5s blankt 8)[/quote]

Visst, jag har det här, tyska auto motor & sport från sept 2006, Konzeptvergleich: Schaltung oder Automatik?

Skoda Octavia Kombi 2,0 TDI Porsche 911Carrera 4 MB SLK 350 BMW 335i och Audi A6 2,4
manuell mot automat (varianter därav, Skoda DSG, A6 Multitrnoic etc.)

335i automat 5,5 0-100
335i manuell 5,0 0-100

PH
av viktore
perhall skrev:
Visst, jag har det här, tyska auto motor & sport från sept 2006, Konzeptvergleich: Schaltung oder Automatik?

Skoda Octavia Kombi 2,0 TDI Porsche 911Carrera 4 MB SLK 350 BMW 335i och Audi A6 2,4
manuell mot automat (varianter därav, Skoda DSG, A6 Multitrnoic etc.)

335i automat 5,5 0-100
335i manuell 5,0 0-100

PH
Tack!
Amli skrev:
viktore skrev: Jag har kört en del 335xDrive sedan, dock med 6växlad manuell och kan säga att det är en bil som går bra men det är ingen M3 dräpare.
Haha, nu börjar det spåra ut helt. För det första så förstår väl vem som helst att inte en 335 (oavsett drivning) rår på en M3 och för det andra för att "dräpa" en M3 så börjar vi snacka bilar som 911 Turbo.

Hur hamnade vi här utifrån Volvo S60 2.0T? :mrgreen:
Slå av knappen "tolka allt så bokstavligt som möjligt".. 8)
Arese skrev:Prestanda kan du absolut mäta och jämföra! Det är ju dessutom kul och upplysande. Återstår bara vem som mäter och hur samt under vilka förutsättningar. På detta forum verkar många mer övertygade om sin egen förmåga med IPhone och videokamera än biltillverkarnas med deras något "annorlunda" resurser..... :D

Jag har inte sett någon källa som gjort ett test mellan 335 och nya T6. Det enda media jag sett som testat både 335 och nya T6 var någon amerikansk tidning som jag tror XC90 Executive länkade till där 335:an var 0,7 sek snabbare till 60 mph. Alltså helt i linje med skillnaden enligt tillverkarna.
Det har jag inte sett. Var det en face-off T6 vs 335 eller en pappersjämförelse? Vore intressant att läsa ivarjefall!
Arese skrev: Att 335:an också rastar gamla S60R ordentligt konstaterade Teknikens värld redan 2006 då 335:an (med automat) gjorde 0-100 på 5,3 och kvartsmilen på 13,7 sek. Motsvarande siffror för den manuella S60R var 6,3 och 14,5 sek.
Den här diskussionen börjar utvecklas till ett mindre sifferkrig, så jag kravlar mig ner i skyttegropen igen för att besvara elden.
Borde kanske i förebyggande syfte skrivit i fetstil att jag inte på något sätt påstår att S60R skulle vara snabbare . Mina erfarenheter är att det helt klart skiljer i prestanda men med tanke på att de siffror jag hittils sett pekar på att T6 är snabbare än R så bör skillnaden mellan T6 och 335 inte vara så stor som vissa vill göra gällande.

I testet du syftar på så gör 335an 0-100 på 5.4s förövrigt(viktiga tiondelar här :lol:) och S60in underpresterar helt klart.
I ett tidigare test i TV kör S60R i princip jämnt med S4 och avverkar 0-200 på 20.9s. I testet 335/S60R gör 335 samma sträcka på 20.2s.

TV har även testat en 335 sedan automat som då gjorde 0-100 på 6.1s, 0-200 på 21.7s och 402m slutfart 165km/h. 1 km/h högre än vad S60 T6 presterat i test.
AMS har testat 335 sedan, manuell på 21.2s 0-200 så att vi kan avfärda den eventuella teorin att TVs testbil skulle vara defekt.

Arese skrev: Autozeitung körde för övrigt 330i på 6,1 sek till 100 med automat så den är också en intressant referens.

Så baserat på dessa siffror och mina egna intryck bakom ratten så konstaterar jag att en 335:a är märkbart piggare än nya T6. Mycket siffror blir det - inte helt lätt att jämföra nåt så "enkelt" som prestanda med så många olika källor after all...?

Mvh
Arese
Om jag, mot förmodan får man nog säga, skulle komma över mitt stora hat till geartronic och köper en S60 T6 ska jag försöka leta reda på en 335 oavsett utförande för empiriska prestandatester. Så får vi definierat "märkbart" :D
andreas_lofgren skrev:
Du har redan fått ett test där den gör 0-100 km/h på 5,4s. Det var dessutom med gamla motorn.
Vad har det med saken att göra? Att 335 presterar 5.4-5.5s 0-100 är ingen sensation, snarare allmänt känt. 5.0s är däremot riktigt bra och nästan på par med M3ans tider.
Och menar du att det finns en ej-försumbar skillnad mellan 335 N54 och N55? Jag har nog inte sett några prestandasiffror för en 335 med N55, men i de bromstest jag sett så har N55 7hk/9nm mer i toppeffekt/vrid. Märk väl att det är toppnoteringar, studerar man kurvorna närmare så är de i princip identiska.
av Arese
Lögn, förbannad lögn och statistik :D

Ska vi då sammanfatta det som att bästa verifierade tid 0-100 för 335i är 5,0 sek (ams) och 6,0 sek för S60 T6 (Bilsport/raggarnytt)? 1 sek råkar ju vara ungefär i linje med vad tillverkarna hävdar skiljer så kanske har vi gått över ån efter vatten...

Ams, autozeitung och autobild har kört 0-200 km/h på 18,7-19,1 sek. Flera tester jag sett som refereras till ovan bla TV:s test av en 335i sedan aut som gjorde 0-100 på 6,1 sek utfördes med 225 breda vinterdäck. Av egen erfarenhet kan jag meddela att det inte är lätt att komma iväg optimalt med dessa... I testet var 335:an lika snabb som den Audi S4 den testades mot till 220 km/h trots att den var 0,8 sek slöare till 100....

Jaja, nog om detta. Tids nog lär det nog köras en duell mellan 335:an och T6:an så att vi får svart på vitt. Sen kanske det kommer ett annat test som visar helt andra siffror, vem vet.

Mvh
Arese
av viktore
Arese skrev:Lögn, förbannad lögn och statistik :D

Ska vi då sammanfatta det som att bästa verifierade tid 0-100 för 335i är 5,0 sek (ams) och 6,0 sek för S60 T6 (Bilsport/raggarnytt)? 1 sek råkar ju vara ungefär i linje med vad tillverkarna hävdar skiljer så kanske har vi gått över ån efter vatten...
Min sammanfattning är enklare än så. Att jämföra S60 T6 och 335 är fullt rimligt.
Sen ska man kanske ta i beaktning att det finns massvis med tester av 335 och i 98% av dessa så klarar bilarna av 0-100 intervallet på mellan 5.4-5.6s.
5s är en avvikelse, liksom 6.1s.
Samtidigt finns det inte många tester av S60 T6 ännu, och ännu färre med accelerationsdata. 5.97s för T6 visar sig kanske vara en tid som de flesta T6or presterar, en avvikelse i det högre intervallet eller i det lägre. Visar det sig vara det sistnämnda lär jag få äta upp det mesta jag skrivit i denna tråden.

Raggarnytt - Skulle det vara ett taffligt försök att underminera volvotidens trovärdighet? :mrgreen:
Arese skrev: Ams, autozeitung och autobild har kört 0-200 km/h på 18,7-19,1 sek. Flera tester jag sett som refereras till ovan bla TV:s test av en 335i sedan aut som gjorde 0-100 på 6,1 sek utfördes med 225 breda vinterdäck. Av egen erfarenhet kan jag meddela att det inte är lätt att komma iväg optimalt med dessa...
Har också sett de siffrorna och jag ställer mig aningen skeptisk till den stora variationen på tiderna till 200km/h. Trots att bilarna ligger på istortsett samma tider till 100km/h. 2.5-3s skillnad är lång tid i dessa sammanhang. Att skylla på smala däck håller inte, när det slutat spinna - vilket det inte gör speciellt mycket om man kan spaka - så är den mindre bredden en fördel. I vilket fall som så handlar det inte om en skillnad på flera sekunder. Snackar vi 4WD/xDrive är det inte ens relevant.
Arese skrev:I testet var 335:an lika snabb som den Audi S4 den testades mot till 220 km/h trots att den var 0,8 sek slöare till 100
Tack för bekräftelsen. :lol: Men det var kanske omedvetet?

Arese skrev: Jaja, nog om detta. Tids nog lär det nog köras en duell mellan 335:an och T6:an så att vi får svart på vitt. Sen kanske det kommer ett annat test som visar helt andra siffror, vem vet.

Mvh
Arese
Hade det inte redan gjorts? Jag tar gärna del av testet du nämnde i ditt tidigare inlägg.
av Amli
viktore skrev:Att jämföra S60 T6 och 335 är fullt rimligt.
Ja, allt går ju så klart att jämföra. Det är ju precis samma sak att det är fullt rimligt att jämföra S60 T6 med 325xi. Skillnaden är densamma.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett