Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av front_one
Hej

Jag har en 240 86a med värmevredet man drar åt sidan. Min fläkt har lagt av den går inte på någon hastighet. har jag nån hastighet inställd så luktar det bränt men fläkten går ej. HJÄLP Måste jag byta hela värmepaketet =( ? :cry:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att fläkten har fastnat och då börjar motorlindningarna i fläktmotorn bli varma. Om du vill fixa detta själv rekommenderar jag att du införskaffar en Haynes reparationshandbok, finns t.ex. hos Skruvat eller hos Biltema.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Om säkringen inte är trasig och vredet är ok så är det bara motorn, och då måste du plocka ur hela värmepaketet för att få ur motorn.

Det går eventuellt att dela paketet på plats om man sänker ner det en aning, för att på så sätt få ur motorn men jag har inte testat det, men då skulle man i alla fall slippa lossa vattenslangarna och alla jäkla vajrar... :mrgreen:
av rd350
Ta slangarna utifrån och låt "slangstosen" som går genom torpeden följa med fläktpaketen ut. låt också vreden med alla vierar följa med. Lite "knevligt" jobb första gången men absolut inte så j-ligt som många säger! :wink:
Användarvisningsbild
av Hilmer
rd350 skrev:Ta slangarna utifrån och låt "slangstosen" som går genom torpeden följa med fläktpaketen ut. låt också vreden med alla vierar följa med. Lite "knevligt" jobb första gången men absolut inte så j-ligt som många säger! :wink:
Kräver ju mer demontering om man ska ha med sig wirarna med sig ut.
Och att demontera slangarna på utsidan är inte heller detta nån dans på rosor :wink:
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]