Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kurtoua
Hej
Lite info om motorkylfläkten Håll till godo.
Elkylfläkten har två funktioner. Den ena är att kyla motorrummet och den andra är att kyla kondensorn då A/C-kompressorn arbetar.

Styrenhet motor (ECM) skickar en pulsviddsmodulerad (PWM) signal till elkylfläktens styrenhet, som i sin tur aktiverar fläkten i olika hastigheter. Elkylfläktens hastighet bestäms av styrenhet motor (ECM), beroende på kylvätskans temperatur (baserad på signal från motortemperaturgivaren) och fordonshastigheten.
Temperaturvillkoren för inkoppling av kylfläktens olika steg kan variera något beroende på motorvariant och utrustning.
Temperaturvillkoren gäller:

*vid avstängd A/C
*då inga fel detekterats av styrenhet motor (ECM).

Varning! Elkylfläkten kan gå igång själv någon tid efter det att motorn stängts av. Detta är normalt.
Elkylfläkten med sin styrenhet är placerad bakom kylaren.
Elkylfläkten är diagnostiserbar av styrenhet motor (ECM) och kan aktiveras med hjälp av VIDA.
Mvh Kurtoua
av llesrof
Kurtoua skrev:Hej
Lite info om motorkylfläkten Håll till godo.
Elkylfläkten har två funktioner. Den ena är att kyla motorrummet och den andra är att kyla kondensorn då A/C-kompressorn arbetar.

Styrenhet motor (ECM) skickar en pulsviddsmodulerad (PWM) signal till elkylfläktens styrenhet, som i sin tur aktiverar fläkten i olika hastigheter. Elkylfläktens hastighet bestäms av styrenhet motor (ECM), beroende på kylvätskans temperatur (baserad på signal från motortemperaturgivaren) och fordonshastigheten.
Temperaturvillkoren för inkoppling av kylfläktens olika steg kan variera något beroende på motorvariant och utrustning.
Temperaturvillkoren gäller:

*vid avstängd A/C
*då inga fel detekterats av styrenhet motor (ECM).

Varning! Elkylfläkten kan gå igång själv någon tid efter det att motorn stängts av. Detta är normalt.
Elkylfläkten med sin styrenhet är placerad bakom kylaren.
Elkylfläkten är diagnostiserbar av styrenhet motor (ECM) och kan aktiveras med hjälp av VIDA.
Mvh Kurtoua
Kan kanske ha något vajsing på fläkten trots allt eftersom det sitter en felkod i ECM på mitt vrålåk. På tal om PWM... jag har PWM på några av mina syntar också :mrgreen:
Jag får testa att koppla ur batteriet en stund och se om felkoderna försvinner. Allt verkar trots allt fungera normalt.
av jimjam1
Hej.
Nu märkte jag även vid en kort biltur att fläkten gick innan jag stängde av bilen.
Det blir in till volvo för att se ifall det finns några felkoder.

//Jimjam
av llesrof
Du kan själv se kolla om det finns felkoder och i vilken modul de sitter, dock utan att de vad det är för koder. Håll in READ-knappen på blinkersspaken och tryck snabbt två gånger på knappen för det bakre dimljuset. Har du felkoder står det "DTC IN VEHICLE". Gå igenom alla moduler genom att trycka på READ-knappen. Om det finns en felkod i en modul, till exempel CEM, står det "CEM DTC SET".
av llesrof
jimjam1 skrev:Kollade upp min bil och den säger "NO DTCS SET"
Är det ok?

/Jimjam
Jepp, det är bra. Då finns det inga felkoder. Jag misstänker att de nollats ganska nyligen. Efter ett tag brukar det droppa in någon felkod.
av jimjam1
När motor var igång gick fläkten på ganska högt varv.
Stängde av klimat anl och då efter en stund stängdes fläkten av.

Jag får åka in till volvo och höra ifall det är något fel.

//Jimjam

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]