Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hej

Har ett gnissel som ökar med tiden, nu gnisslar det så högt att det hörs in i kupen när man kör, oftast är det tyst när man starar men när man kört någon kilometer och motorn börjar bli varm så startar det.

Gnisslet kommer från motorn på kamaxel/aggregat sidan, låter som en spännrulle som är på väg att skära. Att stänga av klima/ac gör ingen skillnad. Låter rätt elakt faktiskt,

Några tips om vad det kan vara, bilen är ett år och har rullat 4000 mil.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att du nog nämnt en bra kandidat. Du får dyka ner och kolla samt lyssna om du kan fasställa exakt var gnisslet kommer från.

Mvh GK
av lobbysleeper
Just spännrullen har ju Volvo återkallat massa bilar (D5or) för byte, men det gissar jag du känner till? (Men det kanske bara gällde MY08-09 D5an, osäker).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lobbysleeper skrev:Just spännrullen har ju Volvo återkallat massa bilar (D5or) för byte, men det gissar jag du känner till? (Men det kanske bara gällde MY08-09 D5an, osäker).
Jag har hört om spänn-mrullen, men är det spännrullen för kam-remmen eller aggregatremmen. Trodde också att det var upp till MY-09 och inte för nya dubbelturbon MY10 och frammåt. Men den är kanske lika kass den med, det borde väl CarMan kunna svara på som jobbar på volvo :mrgreen: .

Javisst har jag garanti, men det är ju bra om man kan ge verkstaden en liten ledtråd så de kan ha sakerna hemma och fixa det direkt. Det är ju skit om man ska behöve in två ggr på verkstaden för felsökning och sedan rep.

Varje gång ska man ju fixa transport till/från verkstad och tillfrån jobb osv, för någon lånebil kan man ju glömma har jag märkt genom åren.
av tassbonn
Tyvärr så är det inte mycket du kan göra åt detta problem.
Jag har beskrivit problemet i tidigare tråd / trådar, du kan kika där om du vill.

Summan av kardemumman är att remspännaren ska låta så här och att det är något Volvo varken kan eller vill göra något åt.

Riktigt "B" om du frågar mig, på en bil för över 300 000 :-
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tassbonn skrev:Tyvärr så är det inte mycket du kan göra åt detta problem.
Jag har beskrivit problemet i tidigare tråd / trådar, du kan kika där om du vill.

Summan av kardemumman är att remspännaren ska låta så här och att det är något Volvo varken kan eller vill göra något åt.

Riktigt "B" om du frågar mig, på en bil för över 300 000 :-
Öhhh så här lät ju spännrullen innan de skar på min 15 år gamla Mazda 626 med 30.000 mil på mätaren.

Så ska väl inte en ny volvo låta.

Edit: Har läst dina tidigare och det är inte samma, min gnissarl även om ACn är av. Det låter vid alla varvtal från tomgång till fullvarv (ljudet förljer varvtalet.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, det var spännrullen.

Nu är det bytt och det är tyst igen. Var ju bra att kunna tipsa verkstaden innan jag lämnade in den för nu hade de ju sett till att ha delarna hemma så de kunde byta direkt och hade dessutom bokat lagom mycket tid.
av Mr T
Gött att det är löst.

Jag fick byta spännrulle två gånger på min S80N MY07 inom loppet av 6.000 mil. Så redan då fanns problemet - i någon form iaf.

Man tycker ju att de, Volvo, borde kunnat lösa det på tre år... varför det nu öht finns. Jag menar spännrullar och remmar är ju inte direkt en ny uppfinning :lol:

//Mr T

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]

Har försökt hitta mer info om detta. M[…]