Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvist
hej san.förlåt mig för sliten ämne men ändå... :roll: har en volvo 850,1996,170hk.problemmet är att tomgång pendlar mellan 900-1000 v.bränsleförbrukning är 13-15 liter=100 km.motor låter som pendlande på tomgång ett halvt år kanske,men från början bränsleförbrukning var 11-12 liter=100km,kommer ej ihåg men kanske efter motortvättning fick jag problem med högbränsleförbrukning och då började lysa lampa som skriker när bil har fel med motorstyrning,men den var släckt med hjälpen av att blåsa lmm kontakt och släppa 5-10 min minus klämma.vevhusvent var rengörd ett par veckor sedan pga massor avgaser från oljesticka samt oljepåfyllningslock.spjäll var också rengörd.men ojämn tomgåmg och hög bränsleförbrukning finns kvar.läste på trådet att när dator på verkstaden visade lmm och ls hos en kille,var det ett vacuum slang som kostar 22 spänn.en gång jag köpte också abs givare efter på MECA i solna dator visade 3 fel till högerframgivaren,men det var kuggkrans tyvärr. :-(O) efter felsökning på dyr mekonommens dator fick jag lmm fel,kommer ej ihåg nummer.så min fråga :är det hundra procent lmm eller kan vara något annat.vill ej köpa en ny därför att den kostar 2000k på skruvat.se.billigast.tror att det är dumt att köpa beg på skroten därför att det är sensor. ?:-/ jag är inte snål men vill inte köpa det som kan ge ingen resultat.vill veta före lmm inköp varför tomgång kan paja.jag tänkte att rengöra tomgångsmotor,leta efter håll i vacuumslangar.om det hjälper inte,köper jag ny lmm.vad tycker ni? ??:-/

mvh volvist
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att skaffa en burk startgas och spruta lite runt såväl vacuumslangar som luftslangar. Om du inte bytt luftfilter på länge så är det nog bra att byta det också. Hur länge sen är du servade tändsystemet?

Mvh GK
av volvist
tack för svar.nya tändstift har gott kanske 200 mil.motor startar om en sekund när det är kallt efter natten.också ingen effekt när man gasar på,förut kännde jag när sättet tryckte mot ryggen vid gas på,men nu den börjar köra snabbare, långsamt.när jag tar lmm av vid motor igång börjar den hosta och sedan dör.då trodde jag att lmm är inte dog och säkert finns läckage någonstans.luftfilter utbytt 1000 mil sedan,med som jag skrev har problem med litependlande motor i ett halvt år.nu vill jag lösa det pga hög br.förbrukning och låg effekt.hällde på även stp`s bränslesystem cleaner.ska börja med startgas på dagarna.om du säger var säljes den och beskriver lite närmare procedur.

mvh volvist
Användarvisningsbild
av Nexus
Du känner inge du kan få låna en LMM av då?
Det kan ju vara bra skriva ut vart du håller till så kanske någon på forumet är redo rycka in och låna ut sin?
det tänkte jag också om,men kännar tyvärr ingen med lmm.då blir det bästa sättet att veta är det lmm som pajar eller inte.kanske kommer överens med någon skrot att låna och testa på plats,lyssna på motor och kolla varvtal.så ska försöka att hitta någon skrot.det går att betala ett hundralapp och testa tror jag och sedan om det är lmm som pajar kan köpa den direkt.tack för hjälp!
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Det är inte så att du har en V70 av f&o[…]

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]