Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
opA skrev:Varför ens fundera på att sätta på låsbultar ?
Som sagt, självrisken på försäkringen.
Beror väl på försäkringsbolag då.. har Länsförsäkringar och står inget om låsbultar i avtalet.
StringerBell skrev:Kollade upp. Länsförsäkringar har en maxersättning på 10000 för stulna hjul utan lås.
Vart hittade du detta ? Du får gärna länka :)
gnestakalle skrev:Jag har som uppfattning att låsbultar i allmänhet och volvos i synnerhet tar stryk av att köras med s.k. mutterdragare så själv drar jag alltid låsbultarna manuellt.

Mvh GK
man drar inte åt dom lika hårt som dom vanliga. behöver ju bara finnas där så gör den funktion för det är ju ingen ide för tjuvar att trilskas med.

sen varför mekaniker inte gillar dom är för att ägarna till dessa kan gömma hylsan på så många olika ställen så mycket av tiden går åt till att leta hylsan istället för skruvandet. fast de oftast står i kundmottagningarna att man ska berätta var låshylsan finns helst lägga fram på passagerarsätet så man kan göra det man ska!
opA skrev:
StringerBell skrev:Kollade upp. Länsförsäkringar har en maxersättning på 10000 för stulna hjul utan lås.
Vart hittade du detta ? Du får gärna länka :)
Villkoren, sidan 8 (pdf)

http://www.lansforsakringar.se/SiteColl ... fordon.pdf
Snicksnack! Låsbultarna fastnar även om man drar dem med det moment som står i anvisningarna. Dessutom kan inte ens Volvo Cars tala om i fall man ska använda momentskaft, kalibrerad mutterdragare eller fälgkors....eller snarare, det beror på vad kunden säger att han/hon har använt. Det kunden säger att han/hon använt är fel metod och någon av de andra metoderna skulle ha använts.

Ingen av de mekar jag pratade med när mina satt fast sa något om att problemet låg i att låshylsorna inte lades fram så de fick leta efter dem. Alla sa att bultarna fastnar när de används och låshylsorna är för svaga för att dra loss dem. Rekommendationen blev att kasta bort dem och köpa något annat märke eller köra utan!
Som jag skrev så har biltema ett utmärkt verktyg för dessa problem, som jag starkt kan rekomendera Sk "gris vaginor;-)" art# 19-1268 329kr
Volvos hjul lås bultar har diskuterats många gånger här. (den som vill kan väll dra en sökning)
Volvo har hat några små serier där huvet lossnar eller där kodmönstret lossnar (delarna är väldigt hårda, o blir ju spröda om det blir lite fel i tillverkningen)

Men när folk i allmänhet klagar på dom här hjullåsen så har dom inte dom felaktiga hjullåsen på sina bilar.
Om man andvänder orginal dragskatet för att ta bort hjulen så är det lätt att luta kodnyckeln lite, vilket gör att man inte har fukt grepp (detta förstör kodmönstret) (kan ju givetvis även hända med ett fälgkors om man är "oförsiktig")
en annan miss är att inte knacka in låshylsan helt i bulten.

trådskaparen har ju dragis sönder nyckel delen & beställt en ny, han har nu även dragis sönder den nya. (så då måste dt var dålig kvalite???) varför drar aldrig jag sönder några? jag lossar ju hundratals såna här!

kolla på trådskaparens bild, bultens önster är skadart (han har nån gång slarvat) oavset hur många nya nycklar han köper så kommer han förstöra nycklarna om han andvänder som på den bulten som är på bilden.
oldtimersmc skrev:Som jag skrev så har biltema ett utmärkt verktyg för dessa problem, som jag starkt kan rekomendera Sk "gris vaginor;-)" art# 19-1268 329kr
Bra tips, synd bara att det inte funkar... (tipsa bara om sånt du själv använt på samma produkt trådskaparen har)

denna kanske gör jobbet? + en massa annat ock[…]

@Volvo V70 2.0F MY11 Inscription Tackar för t[…]

Nästa elbil från Volvo?

har ju noll betydelse för gemen man, de fles[…]

Bilen är nu tappad på olja och felko[…]