Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebbe
Är på gång att införskaffa mig en v70 d5 ,jag har 2st jag är intresserad av en 05 och en 06.den ena med partikelfilter och den andra utan ,båda med summum paket men det skiljer över 13000kr i pris och 6000mil (06an har gått längre och är dyrare) .Vad är skillnaden hållbarmässigt på bilarna ,ni kan väl mata på med info och fördelar och nackdelar på dom båda bilarna.det som skrämmer mig med miljömotorn är diselvärmaren somverkar strula endel och virvelkammaren.
Användarvisningsbild
av isak
har inte någon erfarenhet själv av 185HK med partikelfilter.
men har pratat med många taxiägare som inte är direkt förtjusta i den, varken prestanda eller bränlekurvan är till fördel för den? (vilket kan bli bättre med ett BSR chipp) värmaren har samma problem på bägge de där virvelspjällen verkar vara dyra i underhåll. sedan automaten får du ta reda på om den är servad med oljebyten o sköljning. 06an har billigare skatt som du får väga in i din kalkyl?
lycka till
Isak
Användarvisningsbild
av Magnus308
isak skrev:har inte någon erfarenhet själv av 185HK med partikelfilter.
men har pratat med många taxiägare som inte är direkt förtjusta i den, varken prestanda eller bränlekurvan är till fördel för den?
Är det inte 185hk versionen som skär ihop?
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... b9eb66a4b5

Det första jag såg när jag kom in på Volvo verkstaden var just ett sådant haveri precis efter att jag läst om problemen.
Kanske bara en slump.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är vad jag vet mycket problem med partikelfilter enligt kollegor inom taxi sen är ju inte diesel ett miljöbränsle i och med att det är ett petroleumderivat och klassas ej som förnybart bränsle. Rapsolja klassas i och för sig som sådant men är inte så bra för personbilsdieslar eftersom den lämnar avlagringar i dieselvärmaren vilket gör att den inte fungerar på avsett sätt.

Mvh GK
av sebbe
Dieselvärmaren går den igång själv om inte motorn går upp i rätt drifttemp eller startar man den själv.Jag kör en volvo lastbil och värmaren i den får in på verkstad för servis vartannat år för driftsstörningar och det har jag inte lust med med en personbil.Partikell filtret är det något man får byta efter vissa mil som typ kamremmen eller håller den bilen ut
av Cedrix
Hum, skulle jag klara mig så länge som 2 är utan problem med värmaren skulle jag vara glad.
Den startar själv om det är kallt ute, och går tills motorn uppnått arbetstemp. Går även att starta manuellt.

Du får räkna med ca 0,5 dl ner per mil med en bil med partikelfilter, men då är ju skatten billigare. Och ca 0,5 dl ytterligare för 185hk mot 163hk.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Provkörde D5:an med 185Hk anser jag inte vara effektmässigt mycket bättre än 163Hk-verisionen. Till automaten finns det programvaruuppdateringar som gör att lådan inte varavar lika hårt och använder bottenvridet.
av sebbe
Det blev en D5 05a 163hk.Helt otroligt ,jag körde hem den från Falköping ca 8mil +lita lokalkörning hemmavid då snittar den 0,45 liter milen.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]