Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
CarMan skrev:Den går ju att andvända året om. med en vikt på 3,5 kg kan man ju ha den i träningslokalen :wink:
Ha, Ha :-) Ja det har jag inte tänkt på. Ja, v får man leva med för den billiga pengen :-) Och för 299 fick man med ett extra kol till motorn......vad man nu skall med det till när den bara går 10 minuter per år effektiv tid.....
av SverreK
StringerBell skrev:Jag har inte haft problem med fastnade bultar; det är snarare problem att fälgarna fastnar på navet. På anläggningsytan borde pasta göra susen.
Instämmer... Lite pasta eller annan smörja mellan fälg och nav gör susen. Då slipper man ta fram svarte jack. (Gummisläggan kallades så på verkstaden jag pysslade i för många år sedan). Ur egen erfarenhet (utger mig inte för att vara någon expert på något vis): Momentnyckel är väl det bästa antar jag, men jag självdrar med fast skaft och hylsa då muttermaskinen på verkstaden var för stark och riskerade dra sönder fälg och mutter. Använder lite pasta även på bulten men är noga som fanken att det inte kommer grus eller annat skit i då det är lätt hänt. Men jag antar att det varken finns rätt eller fel i denna fråga. Är allt rent och fräscht så kanske ingen pasta behövs, men efter några år så brukar det ju inte se ut så... Snarare sotigt, rostigt och lite annan skit... :)
CarMan skrev:Bultarna brukar inte fasna varken med eller utan smörja.
men det är olämpligt att andvända kopparpasta, då det haman överallt (folk andvänder för mycke) om man trokar bort alla koppaarpasta noga, så är der tortfarande för mcyke kvar på, ett litet mått bara på hur lite ni ska ha på av den varar
Bäst av allt är att inte ha på det alls.
ha på volvos silverfett i sprayform på navet, när ni gjort navet helt rent, då fasnat inte gälgen (ha det även på fälgen)
se ett kort spray på gängan på bulten. (det ska bara förhindra korrisjon på gängen i navet)

Silverfett i spray verkar ju trevligare... Det skall jag använda när det blir dags att byta hjul i vår. (fick mina vinterdäck monterade vid leverans :D )

/Sverre
Användarvisningsbild
av CarMan
Silverfettet mins jag inte vad det heter, men finns volvos kemikattalog & går att beställa på volvonymmer.
av plamek
Vad jag reagerade på direkt när jag bytte hjul på min XC70, är hur få gängor som håller hjulet. Med originalskruvar och Sargas-fälgar sitter skruven med 5 1/2 varv. När jag monterar på mina vinterhjul (Turnus) något mindre än det också. Det känns som skruvarna är i kortaste laget, men det är original som sagt.
av SverreK
CarMan skrev:Silverfettet mins jag inte vad det heter, men finns volvos kemikattalog & går att beställa på volvonymmer.
Kostar det skjortan, eller har även en vanlig dödlig råd?? ??:-/

/Sverre
Användarvisningsbild
av Momentum
Vanligt vaselin Bild var det någon som ansåg vara perfekt till hjulmuttrar/bultar :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
SverreK skrev:
CarMan skrev:Silverfettet mins jag inte vad det heter, men finns volvos kemikattalog & går att beställa på volvonymmer.

/Sverre
Ingen aning vad det kostar, men för en Vanlig dödlig så räcker nog sprayflaskan i 10 år
Användarvisningsbild
av StringerBell
SverreK skrev:
jag förutsätter att det inte är äkta silver man sprayar på utan något aluminiumjox som silverfärgat.

Eller?
Användarvisningsbild
av Funk
Fett som fett, bara det förhindrar korrosion.... Det fungera lika bra med t.ex lithiumfett eller t.o.m alupasta från biltema, personligen använder jag ofta vanligt hjullagerfett. Det enda man skall undvika är kopparpasta, vilket kan ge korrosionsskador på fälgen. Och som så många påpekat så skall momenten mätas på torra bultar så man får helt enkelt dra en aning mindre. För övrigt är det väl ändå försvinnande få som drar med momentnyckel hemma... gummiverkstäderna (och för den delen även de flesta vanliga verkstäder) använder väl i bästa fall momentstav till maskinen.

/Thomas

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]