Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad jobbiga ni är, svetsa mm.
Läs mitt tidigare inlägg. Däckfirman fixade allt på mycket kort tid. En avdragen låsbult, halva skallen kvar plus ett hjul med södnerdragen låsbult där nyckelprofilen var sönderdragen. Dessutom så satt bultarna rätt så hårt. Detta på orginal aluminiumfälgar på V70N 16" (de relativt släta med bultarna ett stycke in i fälgen)

Åkte först till Bilia och de ville inte hjälpa till (krångligt) Euromaster i Skövde fixade det direkt. Service till 100%

mvh Roland
Biltema har en avdragarsatts för just detta ändamål en inverterad "grispick" mao en "grisfitta" ursäkta mitt språkbruk men med lite djävlaranamma ( Ops) och en slägga så går det finfint och vrida ur dessa djävlar ops ops men man skall kalla saker vid dess rätta namn.
På med hyllsan vrid och slå vrid och slå hårt med släggan på hyllsan så småningom så sitter den där och bulten släpper släng sedan dessa låsbara åt... metallåtervinningen
ja du >>>>>VolvoXC90

har råkat ut för samma problem, fick anlita en verkstad ej volvo.
Han höll på i 35 minuter per däck, killen fick spraya och värma bulten försiktigt utan att förstöra lättmetallfälgen.

Kostnaden för alla 4 däck blev 1000 kr då lossade han bara på bulten, den där låsbulte har jag kastat åt hel...v.... köpte en annan modell på biltema och den funkar bra.

(VOLVO SA DET SKULLE KOSTA 2-3000 KR ATT FIXA BULTARNA) :twisted:
Jag betalade 200 kr på Euromaster för att lossa en avdragen bult och en med sönderdragen nyckelprofil. De andra två låsbultarna plockades också bort och alla ersattes med orginalbultar jag hade sparat sedan bilen var ny.
(blev 4 vanliga över när man satte dit låsbultarna på Bilia år 2000)

Gissa vilken däckfirma jag byter däck hos då de gamla är slut och behöver inte bry mig om att ringa runt och tjäna ett par hundra?

Hoppas några av killarna på Euromaster i Skövde läser på forumet och känner värmen.
De sliter nu ont för alla som med panik ska ha på sina däck eller plötsligt upptäckt att de däck de plockade loss i våras nu är slut. (lovar de har varit kass hela sommaren)

mvh Roland
isak skrev: kasta ALLT vad låsbultar är i skrotlådan där de hör hemma!
Isak
Betydligt högre självrisk om de blir stulna utan lås, men kanske en risk man får ta. Jag har aldrig haft låsmuttrar på. Jag var misstänksam mot konstruktionen från början.
Varför ens fundera på att sätta på låsbultar ?

Dom som vet hur man stjäl däck tar de kanske 10 sekunder extra om de är lås på.. jag har slutat med dom helt. Vill dom sno så finns de inget att göra... jag har tur som alltid har bil i garage och aldrig har ( haft än så länge ) bilen "på fel ställen" när den är utanför garaget.

denna kanske gör jobbet? + en massa annat ock[…]

@Volvo V70 2.0F MY11 Inscription Tackar för t[…]

Nästa elbil från Volvo?

har ju noll betydelse för gemen man, de fles[…]

Bilen är nu tappad på olja och felko[…]