...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RoadRage
olafixar skrev:Är det inte dags att jämställa vållande till annans död i trafikolyckor som denna med mord och därmed få ett strängare straff???

:idea: Ett bra och enkelt sätt att få bort dessa lastbilschaufförer från vägarna borde ju vara att installera en vägbom i alla hamnar…en bom som öppnas ENDAST om lastbilschauffören blåst och fått ”grönt” i ett alkolås (som är kopplat till bommen).
Den här sortens oansvariga beteende måste naturligtvis bestraffas adekvat...

Däremot måste vi bort från det här med att kontrollera, som tex ditt förslag om vägbommar. Sprit som serveras på färjor är ju inte tänkt för de som skall framföra ett fordon. Fattar man inte det i första hand har man överhuvudtaget inget att göra ute i det fria.

Vill vi leva i ett fritt samhälle med valmöjligheter på de flesta områden måste vi även förstå att det krävs ansvar och omdöme för att hantera frihet. Vissa individer har fortfarande inte förstått det och far fram som om allt bara rör sig om dem. Alla straff bör på något sätt tydliggöra det här med ansvar och omdöme. Men då är vi inne i en anna diskussion eftersom straffpåföljder idag i de flesta länder i europa och sverige är diskutabla och inte motsvarar vad gemene man känner i sitt rättstänkande...

Kan vi som bilister göra något för att få bättre ordning på saken?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Läste på nån tråd i forumet , det var någon medlems fru som sade att många chaufförer dricker lite vodka, alko för att hålla sig alerta...MEN ärligt talat det måste nog vara det dummaste man kan göra...drick mycket kaffe eller drick redbull, nånting annat mildare som inte för med sig sådana här olyckor....varför har just de flesta lastbils chaufförer tendensen att dricka mycket alkohol.....
av Addekarlsson
Brainded skrev:Sen har vi det största felet med dagens alkolås, man behöver bara blåsa när man ska starta bilen och sen kan man klunka hur mycket alkohol som helst, nä man skulle behöva blåsa varje halvtimme eller något sådant.
/Anders
Såna alkolås finns redan. Dom börjar bli ganska avancerade numera om man läser om det.

En "herre" i trakterna där jag bor åkte på grov rattfylla.
Han fick spärrtid, böter och alkolås som dom.
Och tro mig, han fick betala dyrt för sin körning, för han fick bekosta installation av alkolåset själv, om han ville behålla sitt körkort. :lol:

Det alkolåset fungera som så här; han blåser för att kunna starta bilen, sen under färd, med slumpmässigt utvalda intervaller, så säger alkolåset till att stanna bilen. Då har han en kort stund på sig att stanna, innan alkolåset stänger av bilen automatiskt. Sen måste han blåsa igen, för att kunna köra vidare.

Det fiffiga med detta är oxå att dom har spelat in hans blåsljud i alkolåset. För alla människor har olika blåsljud, precis som fingeravtryck och dna. Så han kan inte be nån annan om hjälp med att blåsa heller.

Taskigt bara om han blir förkyld eller så, så blåsljudet förändras. Men det är iget jag tycker synd om honom för, om det skulle ske.

Så nog finns det bra alkolås som faktiskt fungerar som dom är tänkta. :D

Mvh/ Adde
av matzen10
G-kraft skrev:....varför har just de flesta lastbils chaufförer tendensen att dricka mycket alkohol.....
Skulle tro att det är åkerierna som stressar sina chaufförer i de flesta fallen. Annars stressar förarna själva för att hinna lasta/lossa mera och därmed tjäna mer pengar.

---< Matz
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Hugg huvet av de jvlarna ¨¨

Är far själv så jag vet hur det känns :twisted:

\\Bullen
Användarvisningsbild
av Brainy
Addekarlsson skrev:
Brainded skrev:Sen har vi det största felet med dagens alkolås, man behöver bara blåsa när man ska starta bilen och sen kan man klunka hur mycket alkohol som helst, nä man skulle behöva blåsa varje halvtimme eller något sådant.
/Anders
Såna alkolås finns redan. Dom börjar bli ganska avancerade numera om man läser om det.

Och tro mig, han fick betala dyrt för sin körning, för han fick bekosta installation av alkolåset själv, om han ville behålla sitt körkort. :lol:

Det alkolåset fungera som så här; han blåser för att kunna starta bilen, sen under färd, med slumpmässigt utvalda intervaller, så säger alkolåset till att stanna bilen. Då har han en kort stund på sig att stanna, innan alkolåset stänger av bilen automatiskt. Sen måste han blåsa igen, för att kunna köra vidare.

Det fiffiga med detta är oxå att dom har spelat in hans blåsljud i alkolåset. För alla människor har olika blåsljud, precis som fingeravtryck och dna. Så han kan inte be nån annan om hjälp med att blåsa heller.

Taskigt bara om han blir förkyld eller så, så blåsljudet förändras. Men det är iget jag tycker synd om honom för, om det skulle ske.

Mvh/ Adde
Det var som attan! God job!

Synd bara att det krävs att man stannar. Min åsikt är fortfarande att om alkolåsen kan göras tillräckligt smidiga och tillförlitliga så är jag för att samtliga nybilar måste ha alkolås.

Dock verkar det inte vara någon bra idé att bara ägaren kan blåsa då en bil ju kan lånas ut...

/Anders
av jerkas
Burken skrev:
Webbmaster skrev: ett alkolås (som är kopplat till bommen).
snacka om smittorisk.. alla chaffisar har herpes
Har vi det........ :roll:
av anp
Brainded skrev:
Addekarlsson skrev:
/Anders

Mvh/ Adde
Det var som attan! God job!

Synd bara att det krävs att man stannar. Min åsikt är fortfarande att om alkolåsen kan göras tillräckligt smidiga och tillförlitliga så är jag för att samtliga nybilar måste ha alkolås.

Dock verkar det inte vara någon bra idé att bara ägaren kan blåsa då en bil ju kan lånas ut...

/Anders
Jag kan inte hålla med om att alla nybilar ska ha alkolås.
De som torskar för rattfylla, skall på egen bekostnad installera alkolås i sin bil/bilar. Och vara tvingade att endast köra den bilen/bilarna.
Sedvanligt straff ska naturligtvis också utdelas, gärna med betoning på straff och även vård.

Varför skall övriga förare så att säga vara misstänkta för rattfylleri och vara tvungna att blåsa i ett alkolås innan och under färd?

Alkolås och fartkameror är utmärkta anledningar till att minska polisiär närvaro på vägarna i.o.m att bilisterna sköter övervakningen själva.

När blev ni stoppade senast för körkorts och nykterhetskontroll?

Minskad polisär närvaro på vägarna innebär ju samtidigt minskad polisiär närvaro i samhället i stort.
Är det något vi önskar, och är det något att eftersträva?
Användarvisningsbild
av Brainy
ptja... kostar det mig ~10kkr att veta att mina och dina barn inte behover riskera att bli overkord av en rattfyllerist sa tar jag den kostnaden utan att tveka.

Minskad polisiar narvaro efter vagarna? Ja det ar val lysande, i en for mig perfekt varld hade inga poliser behovts, nu kan de iaf inrikta sig pa annan brottslighet.

/Anders pa utrikiskt tbg.
Användarvisningsbild
av olafixar
olafixar skrev: Skrivet: 2004 Fre 22 Okt 08:38:11
Ett bra och enkelt sätt att få bort dessa lastbilschaufförer från vägarna borde ju vara att installera en vägbom i alla hamnar…en bom som öppnas ENDAST om lastbilschauffören blåst och fått ”grönt” i ett alkolås (som är kopplat till bommen).

Trafikutskottets betänkande

2005/06:TU13

Ett sätt att effektivt hindra alla alkoholpåverkade förare att lämna ett färjeområde skulle vara att kombinera alkoholmätarteknik med en bom eller liknande hinder. Vid färjeområdens utfarter skulle en bom som kopplas till alkoholmätare kunna sättas upp. För att kunna lämna området om bommen är nedfälld måste föraren göra ett utandningsprov. För att förhindra att förare kör rattfulla föreslås att "alkobommar" som är kopplade till alkomätare vid färjeområden skall införas (yrkande 10).

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... d=GT01TU13

Det är från jagrullar.se trafikutskottet får sina idéer

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]